چکیده:
با توجه به تغییراتی که امروزه در فضای آموزش عالی در جریان است، ارتقای کیفیت نگارش علمی، یکی از اهداف عمده و اصلی نظام آموزشی و یکی از دغدغههای اصلی اعضای هیئت علمی دانشگاهها، دانشجویان و دانشمندان بهشمار میآید. برای این امر، لازم است سطوح کیفی ویژگیهای آن شناخته شوند و تمرینهای مستمر و دقیق برای کسب و ارتقای توانمندیها از طریق خودارزیابی، ارزیابی همگنان و متخصصان انجام شود. اصالت نگارشی، از مهمترین ویژگیهای نگارش علمی دانشگاهی است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ملاکها و نشانگرهای اصیلنویسی در نگارش علمی دانشگاهی است. بدینمنظور با استفاده از روش پدیدارشناسی و مصاحبۀ نیمهساختارمند با دوازده نفر از اعضای هیئت علمی دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران که از طریق روش نمونهگیری ملاکی انتخاب شده بودند، دادهها گردآوری شد. یافتهها به شناسایی 52 نشانگر و دستهبندی هفت ملاک شامل «آزادمنشی نگارشی»، «اخلاق منبعگزینی و منبعنویسی»، «عاملیتبخشی به اخلاق نگارشی»، «مستدلنویسی»، «محتملنویسی»، «کاربردی بودن» و «بازتاب اندیشه و نگرش پژوهشگر» منجر شد. نتایج پژوهش بر اهمیت انکارناپذیر اصیلنویسی در نگارش علمی دانشگاهی و ضرورت آموزش مبتنی بر ملاکهای آن صحه میگذارد. آموزش و ارزشیابی متون پژوهشی مبتنی بر ملاکها و نشانگرهای شناساییشده، میتواند در بهبود کیفیت نگارش علمی دانشگاهی مفید واقع شود. در انتهای پژوهش، پیشنهادهایی برای بهبود اصالت نگارش علمی دانشگاهی ارائه شد.
Considering the changes that are taking place in higher education environment, improving the quality of scientific writing is one of the main goals of the educational system and the main concerns of university faculty members, students and scientists. For this purpose, it is necessary to identify the quality levels of its features and perform continuous and detailed exercises in order to acquire and improve capabilities through self-evaluation and expert assessment. Authenticity in writing is one of the most important features of academic scientific writing. The aim of the present study was to identify the criteria and indicators of authentic writing in academic scientific writing. based on lived experiences and perceptions of key informants. Data were collected using a phenomenological method and semi-structured interview of 12 members of the Faculty of Psychology and Education of University of Tehran who were selected through the criterian sampling method. The finding led to the identification of 52 indicators and 7 criteria including "freelance writing", "source selection and writing ethics", "execution of writing ethics", "argumentative writing", "writing probably", "usefulness" and "reflection of the researcher's thought and attitude". Results confirmed undeniable importance of authentic writing in academic scientific writing and the necessity of education based on its criteria. Education and evaluation of research texts based on identified criteria and indicators can be useful in improving the quality of academic scientific writing. At the end of the research, suggestions were presented to improve the authenticity of academic scientific writing.
خلاصه ماشینی:
اهمیت این مهم وقتی بیش از پیش نمایـان مـیشـود کـه بـا توجـه بـه تحولات موجود، از منابع انسانی ١ باکیفیت ، بـه عنـوان پـیش ران اصـلی بـه کارگیرنـدة سـایر عوامل مؤثر در سازمان (قابضی، ١٣٩٢) و دارای نقش کلیدی در رسیدن به اهدافش (لطفـی یامچی و همکاران ، ١٣٩٦) یاد میشود؛ پرورش انسان هـای مـاهر در زمینـۀ تخصصـی خـود (رستمی حصوری، ١٣٩٣؛ محمدپورلیما و همکاران ، ١٣٩٤) امری است که سازمان ها بـرای حفظ مزیت های رقابتی و ارتقای جایگاه خود به آن نیازمندند (انتظاری، ١٣٩٤؛ حسـینیان و عیسیآبادی، ١٣٩٦).