چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی آنلاین بر تحمل پریشانی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان دانشجویان مبتلا به اختلال سازگاری ناشی از شکست عاطفی صورت گرفت. روش: با استفاده از یک مطالعه کارآزمایی کنترل شده تصادفی بصورت آنلاین از بین دانشجویان چهار دانشگاه کشور با تجربه شکست عاطفی در سال 1399، یک نمونه 30 نفره دچار اختلال سازگاری انتخاب شد و به دو گروه مساوی تقسیم شد. افراد نمونه در رده سنی 18 تا 38 سال بودند که پس از پر کردن پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه الگوی جدید اختلال سازگاری و مصاحبه تشخیصی DSM-5 و با روش نمونهگیری هدفمند، وارد پژوهش شدند. گروه آزمایش درمان طرحواره درمانی هیجانی آنلاین را به مدت 10 جلسه دریافت کردند، در حالیکه گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. آزمودنی ها در طی سه مرحله پژوهش مقیاس تحمل پریشانی (DTS) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) را تکمیل کردند. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس مختلط نشاندهنده تفاوت معنی دار (0/05> p) نمرات پس آزمون گروه آزمایش و گواه در متغیرهای تحمل پریشانی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بود. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که طرحواره درمانی هیجانی آنلاین میتواند علائم ناشی از شکست عاطفی را کاهش دهد و برای این افراد پیشنهاد میگردد.
Introduction: The aim of this study was to evaluate of the effectiveness of online group therapy based on emotional schema therapy on distress tolerance and cognitive emotion regulation on university students with adjustment disorder due to romantic breakup. Method: Due to Epidemic corona disease, the statistical population included all students with romantic breakup across the country in 2020 in the age group of 18 to 38 years who were selected online after filling demograhic information questionarie and the diagnostic interview by purposeful sampling method entered the research .After completing the questionnaires, a group were selected and divided into two groups: 15 people in the experimental group (emotional schema therapy), and 15 people in the control group. 90 min sessions was performed for the experimental group. Subjects completed the distress tolerance (Simons & Gaher, 2005) and cognitive emotion regulation (Garnefski, Kraaij, & Spinhoven, 2002) in three stages: pretest, post-test and 1-month follow-up. Results: results of mixed analysis of variance showed a significant difference (P<0/05) between the post test scores of the experimental and control groups in the distress tolerance and cognitive emotion regulation strategies variables.Conclusions: The results of this study indicated online group therapy based on emotional schema therapy can reduce the symptoms of romantic breakup.