خلاصه ماشینی:
"انگیزه اساسی آقای دکتر تیجانی در نگارش کتاب مورد بحث; یعنی: ((اصول الفکر السیاسی فی القرآن المکی)), این مسإله بوده است که توسط برخی مستشرقان و پژوهشگران تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام, نسبت به وجود مباحث سیاسی در آیات نازل شده بر پیامبر اسلام(ص), قبل از هجرت به مدینه (تعریف پذیرفته شده از سوی مولف درباره آیات مکی) اظهار تردید و بعضا انکار شده است.
این آیات که تمامی آن در سوره اسرإ آمده است, از این قرار است: ((وقضی ربک إلا تعبدوا الا ایاه و بالولدین احسانا اما یبلغن عندک الکبر إحدهما إو کلاهما فلاتقل لهماإف و لاتنهرهما و قل لهما قولا کریما(23) واخفض لهما جناح الذل من الرحمه و قل رب ارحمهما کما ربیانی صغیرا(24) ربکم إعلم بما فی نفوسکم إن تکونوا صالحین فانه کان للإوبین غفورا(25) و ءات ذاالقربی حقه و المسکین و ابن السبیل و لاتبذر تبذیرا(26) إن المبذرین کانوا إخوان الشیاطین و کان الشیطن لربه کفورا(27) و اما تعرضن عنهم ابتغإ رحمه من ربک ترجوها فقل لهم قولا میسورا(28) و لاتجعل یدک مغلوله الی عنقک و لاتبسطها کل البسط فتقعد ملوما محسورا(29) ان ربک یبسط الرزق لمن یشإ و یقدر انه کان بعباده خبیرا بصیرا(30) و لاتقتلوا اولادکم خشیه املاق نحن نرزقهم و ایاکم ان قتلهم کان خطا کبیرا(31) و لاتقربوا الزنی انه کان فاحشه و سإ سبیلا(32) و لاتقتلوا النفس التی حرم الله الا بالحق و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا فلایسرف فی القتل انه کان منصورا(33) و لاتقربوا مال الیتیم الا بالتی هی إحسن حتی یبلغ اشده و إوفوا بالعهد ان العهد کان مسئولا(34) و إوفوا الکیل اذا کلتم و زنوا بالقسطاس المستقیم ذلک خیر و إحسن تإویلا(35) و لاتقف ما لیس لک به علم ان السمع و البصر و الفواد کل إولئک کان عنه مسئولا(36) و لاتمش فی الارض مرحا انک لن تخرق الارض و لن تبلغ الجبال طولا(37) کل ذلک کان سیئه عند ربک مکروها(38) ذلک مما إوحی إلیک ربک من الحکمه و لاتجعل مع الله إلها ءاخر فتلقی فی جهنم ملوما مدحورا(39))) ترجمه: ((و پروردگارت فرمان داده جز او را نپرستید; و به پدر و مادر نیکی کنید."