چکیده:
فاصلة نسلی، یکی از مسائل مهم جوامع معاصر و به عنوان یک آسیب مورد توجه بسیاری از اندیشمندان و محققان قرار گرفته است. در همین راستا هدف پژوهش حاضر، بررسی جامعهشناختی علل فاصلة بیننسلی و تعارض گفتمان دانشآموزان با نظام ارزشی جامعة شهری است. روش تحقیق از نوع کمی است و تکنیک جمعآوری دادهها، پرسشنامه است. جامعة آماری پژوهش دانشآموزان و والدین تهرانیاند که 985 نفر از آنان به کمک فرمول حجم نمونه و به روش نمونهگیری خوشهای در مناطق مختلف تهران انتخاب شدهاند. دادهها با پرسشنامه محققساخته گردآوری و با آمارهای استنباطی و مدلسازی معادلة ساختاری تحلیل شدند. یافتهها نشان داده که متغیرهای مستقل جنسیت، گروه همسالان، ارزشهای اخلاقی خانواده، فضای آموزشی، رسانههای جمعی ملی، پایگاه اقتصادی-اجتماعی و مظاهر جهانی شدن، اثر معناداری بر میزان فاصلة بیننسلی و تعارض گفتمان دانشآموزان با نظام ارزشی جامعه داشتهاند که در این بین رسانههای جمعی ملی با ضریب (50/0) بیشترین تأثیر و پایگاه اقتصادی-اجتماعی با ضریب (10/0) کمترین تأثیر را داشتهاند. همچنین متغیر پایبندی به ارزشها با ضریب (69/0-) اثر معکوس و معناداری بر میزان فاصلة بیننسلی و تعارض گفتمان دانشآموزان با نظام ارزشی جامعه داشته است. در رابطه با سنجش اثرات کل نیز همة متغیرهای مستقل؛ جنسیت، گروه همسالان، ارزشهای اخلاقی خانواده، فضای آموزشی، رسانههای جمعی ملی، پایگاه اقتصادی-اجتماعی و مظاهر جهانی شدن، همگی با هم توانستهاند 53/0 از تغییرات فاصلة نسلی را تبیین کنند.
General gap is an important issue in contemporary societies and as a problem has attracted the attention of many social researchers. In this regard, this article aims to present a sociological analysis of inter-generational gap and students’ conflict in discourse with urban society’s value system. A quantitative research method and a questionnaire were used to gather the data. Research population consisted of Tehrani students and their parents of whom, on the basis of Cochran formual 985 individuals were selected through a cluster sampling technique. Structural equation modeling was used in the analysis of the data. The findings showed that independent variables such as gender, peer groups, family moral values, educational atmosphere, national mass media, socioeconomic status, and aspects of globalization were significantly associated with inter-generational gap and students’ conflict in discourse with urban society’s value system. The findings showed that national mass media with a coefficient of 0.50 had the most impact and socioeconomic status with a coefficient of 0.10 had the least effect. It was also found that obligation to values with a coefficient of -0.69 was inversely related to the dependent variable. All the independent variables together could explain 0.53 percent of variance of the dependent variable.