چکیده:
زنجیرههای تامین، یکی از مهمترین زیربناهای اقتصاد پیچیده حال حاضر دنیا هستند. مدیریت بهینه موجودی و عملیات در سطح زنجیره تامین مسئلهای پیچیده است که حل آن نیازمند توسعه روشهای مناسب است. هدف این پژوهش، ارائه یک روش شناسی برای حل مسئله انتخاب تامینکننده، تعیین سیاست کنترل موجودی، تعیین پارامترهای سیاست کنترل موجودی در زنجیره تامین توربین گازی به صورت توام است. بدین منظور از رویکرد بهینهسازی مبتنی بر شبیهسازی گسسته پیشامد استفاده شده است. در ابتدا یک مدل ریاضی برای این مسئله با این فرض که در مرحله بعدی، بسیاری از محاسبات معادلات جبری، جای خود را به مدل شبیهسازی میدهند، ساخته شد. در ادامه مدل شبیهسازی برای زنجیره تامین توربین گازی شرکت توربو کمپرسور نفت ساخته و اعتبارسنجی شد. در ادامه با پیوستن مدل شبیهسازی و مدل ریاضی به یکدیگر، مدل ترکیبی به دست آمد. نوآوری این مدل از این جهت است که برای اولین بار، سیاستهای کنترل موجودی مختلف در مدل شبیه سازی تعبیه شده و به صورت متغیر تصمیم در دسترس است و الگوریتم بهینه سازی میتواند سیاستهای مختلف را برگزیند. همچنین پارامترهای سیاستها نیز در کنار خود سیاستها به عنوان متغیر تصمیم ارائه شدهاند. برای حل این مسئله بهینهسازی مبتنی بر شبیهسازی، الگوریتم بهینهسازی عقاب طلایی پیشنهاد شده است. نتایج نشان دهنده آن است که سیاست کنترل موجودی بهینه برای تمام قطعات، مرور دائم است. همچنین در جواب بهینه به دست آمده، سفارشات تامین قطعات تنها برای دو تامینکننده از پنج تامینکننده در دسترس صادر میشود.
Supply chains are among the most prominent infrastructures of the world’s complex economy. In global supply chains, parts and raw materials are received at warehouses and production lines from suppliers scattered throughout the world to be used for manufacturing products and delivered into sales channels. Optimal control of inventory and operations throughout the supply network is an intricate problem that needs the development of proportional methods. This study aims at providing a method for simultaneous decisions about determining the type and parameters of the inventory control policy, and suppliers. A simulation-based optimization framework is selected for solving this problem. First, a mathematical programming model is developed. Next, a discrete-event simulation model is developed, verified, and embedded into the mathematical model. Finally, the hybrid model is solved using Golden Eagle Optimizer. Results reveal that the continuous review policy is optimal for all of the parts. In addition, all of the parts procurement orders should be submitted to only two of the five suppliers.