چکیده:
هدف از انجام این پژوهش "واکاوی شناخت مربیان از ویژگیهای رشدی – آموزشی کودکان پیش دبستانی در ایران" است. رویکرد این پژوهش کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام گرفته است. جامعه هدف کلیه مربیان پیش دبستانی که از این تعداد 25 نفر در شهرهای ری، ایلام و کرمانشاه بصورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که محقق برای میزان شناخت مربیان دوره پیش دبستان از ویژگیهای رشدی – آموزشی کودکان از آن استفاده کرده است. روایی ابزار مورد نظر به دو شکل «صوری و محتوایی» با استفاده از نظر کارشناسان آموزشی در حیطه آموزش کودکان پیش دبستانی و متخصصان روان شناسی، تعیین گردید. در این بخش برای بررسی پایایی مصاحبهها، از روش پایایی توافق بین دو کدگذار استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که شناخت مربیان نسبت ویژگیهای آموزشی – رشدی در مؤلفههای رشد عاطفی - اجتماعی، ذهنی - شناختی، زبان – گفتاری، خلاقیت و نوآوری ضعیف و میزان شناخت مربیان با نیازهای آموزشی و ویژگیهای رشد مذهبی- اخلاقی کودکان در حد مطلوب بود.
The purpose of this research is to "examine the knowledge of educators about the developmental-educational characteristics of preschool children in Iran". The approach of this research is qualitative and phenomenological. , Ilam and Kermanshah were selected purposefully. The data collection tool included a semi-structured interview, which the researcher used to measure the knowledge of preschool teachers about children's developmental-educational characteristics. The validity of the intended tool was determined in two ways, "form and content" using the opinion of educational experts in the field of preschool children's education and psychology experts. In this section, the reliability method of agreement between two coders was used to check the reliability of the interviews. The findings of the research showed that the teachers' knowledge of the ratio of educational-developmental characteristics in the components of emotional-social, mental-cognitive, language-speech, creativity and innovation is weak and the level of knowledge of the teachers with the educational needs and characteristics of children's religious-moral development is within It was desirable
خلاصه ماشینی:
مربیان پیش از دبستان، ویژگیهای رشدی – آموزشی، دوره پیش از دبستان، کودکان پیش دبستان Analyzing teachers' knowledge of developmental-educational characteristics of preschool children in Iran Sayyed Karam Noorian Far, MohamadReza Emamjomeh, Farida Hamidi, AlirezaAssareh 1 PhD Student, Faculty of Educational Sciences, Shahid Rajaei University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Faculty of Educational Sciences, Shahid Rajaei University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Faculty of Educational Sciences, Shahid Rajaei University, Tehran, Iran.
The data collection tool included a semi-structured interview, which the researcher used to measure the knowledge of preschool teachers about children's developmental-educational characteristics.
همچنین ازفقدان یک سند برنامه درسی ملی (اهداف کلی و ویژه، محتوای متناسب باسن عقلی و تقویمی کودکان، روشهای مناسب یاددهی – یادگیری و ارزشیابی منظم و سیستماتیک و هدفمند) بحث شده است و در پارهای از تحقیقات به مهجوریت ومغفول ماندن این دوره حساس و اثرگذار و عدم تربیت و پرورش مربیان ماهر و آشنا به ویژگیهای رشدی – آموزشی اشاره شده است.
Investigating the effect of environmental factors on children's creativity and mental development in the architecture of educational space, the fourth international conference on new findings of science and technology, Qom. Abbasi, Ali and Emami, Dariush (2015), re-engineering kindergartens, the missing link in the country's human resources development cycle, social, economic, scientific and cultural work and society monthly, (157): 73-63.
Akash, Salman; Hosseinikhah, Ali; Abbasi, Efat and Musipour, Nematoleh (2016), Pathology of Pre-Primary Education in Iran, Quarterly Journal of Pre-Primary and Primary Studies of Allameh Tabatabai University, 2nd, (6) 1-31..