چکیده:
اضطراب امتحان یکی از متغیرهای جالب توجه پژوهشگران است که روی همه امورات تحصیلی تأثیرگذار است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه علی بین مؤلفههای خودکارآمدی هیجانی با اضطراب امتحان با میانجیگری عاطفه مثبت و منفی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و مقایسه مدل در دو گروه دختر و پسر بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی مشغول به تحصیل در سال 1400-1399 بود که به روش تصادفی چندمرحلهای 300 دانشجو ( 190دختر و 110پسر) به عنوان نمونه از میان آنها انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش، عبارت بودند از خودکارآمدی هیجانی ((ESES باورلی و همکاران (2008)، پرسشنامه اضطراب امتحان (FTA) فریدمن و بنداز-جاکوب (1997) و مقیاس عاطفه مثبت- منفی (PANAS) واتسون و همکاران (1998). ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد که خودکارآمدی هیجانی با اضطراب امتحان و عاطفه منفی همبستگی منفی دارد، اما همبستگی خودکارآمدی هیجانی با عاطفه منفی معنادار نبود. همچنین، همبستگی اضطراب امتحان با عاطفه مثبت و ابعاد خودکارآمدی هیجانی (شناخت، درک، تنظیم و تسهیل) مثبت و معنادار بود. نتایج غیرمستقیم نشان داد که خودکارآمدی هیجانی با آزمون اضطراب از طریق عاطفه مثبت و منفی در کل نمونه (دختر و پسر) معنادار است. اما رابطه غیرمستقیم خودکارآمدی هیجانی با اضطراب امتحان از طریق عاطفه منفی در دانشآموزان پسر معنیدار نبود. همچنین نتایج تحلیل مدل چند گروهی نشان داد که باوجود یکسان بودن نمودار مسیر دخترها و پسرها، از لحاظ ضرایب مسیر بین دو گروه تفاوت معنیدار وجود دارد.
Test anxiety is one of the most interesting variables that affect all academic matters. The purpose of this research is to investigate the causal relationship model between the components of emotional self-efficacy and exam anxiety with the mediation of positive and negative affect among the students of Shahid Chamran University of Ahvaz and compare the model. There were two groups of boys and girls. The statistical population of all undergraduate students was studying in 2019-1400, and 300 students (190 girls and 110 boys) were selected as a sample from among them using a multi-stage random method. The tools used in this research were emotional self-efficacy (ESES) of Beverly et al. (2008), Test Anxiety questionnaire (FTA) of Friedman and Bandaz-Jacob (1997) and Positive-negative affect Scale of (PANAS) Watson et al. 1998). The evaluation of the proposed model was done using structural equation modeling. The results showed that emotional self-efficacy has a negative correlation with test anxiety and negative affect, but the correlation of emotional self-efficacy with negative affect was not significant. Also, the correlation of test anxiety with positive affect and dimensions of emotional self-efficacy (recognition, understanding, regulation and facilitation) was positive and significant. Indirect results showed that emotional self-efficacy is significant to test anxiety through positive and negative affect in the entire sample (boys and girls). But the indirect relationship of emotional self-efficacy with test anxiety through negative affect in male students was not significant. Also, the results of the analysis of the multi-group model showed that despite the fact that the path graphs of girls and boys are the same, there is a significant difference between the two groups in terms of path coefficients.
خلاصه ماشینی:
1- Valenti & Faraci 2- The Fifth Edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 3- Anxiety 4- American Psychiatric Association 5- Vahratian, Blumberg, Terlizzi & Schiller 6- Test anxiety 7- Clark, Crandall & Robinson 8- Howard 179 مدل کنوني اضطراب امتحان بر اساس مدل تعاملي اسپيلبرگ و واگز١ (١٩٩٥) پايه گذاري شده است ؛ که اضطراب امتحان را در تعامل بين آمادگي يا بررسي اوليه موقعيت و ارزيابي شرايط آزمون به صورت استرس زا در نظر ميگيرند (وانستون و هيکس ٢، ٢٠١٩).
دشواري درک شده آزمون ، ماهيت و عواقب ناشي از 9- Spielberger & Vagg's 1- Vanstone & Hicks 2- Lotz & Sparfeldt 3- Wadi, Yusoff, Abdul Rahim & Lah 4- Jerrim 5- Rupani et al 6- Cassady 7- Embse, Jester, Roy & Post 180 آزمون نيز با اضطراب امتحان بالا رابطه مثبت داشتند.
همچنين اضطراب آزمون با احساسات قبل از آزمون رابطه معنيدار داشت اما 8- Chae 9- Zaheri & Shahoei 1- Núñez-Peñaa, Pellicionic & Bono 2- Sideeg 3- Malespina & Singh 4- Affective 5- Alkhalaf 6- Watson & Tellegen 7- Curtiss, Fulford & Hofmann 8- Positive and negative affect 9- Ringeisen & Buchwald اضطراب آزمون مستقل از احساسات بعد از آزمون تشخيص داده شد.
ني، ليو و لو٩ (٢٠١١) در پژوهشي با هدف بررسي نقش خودکارآمدي در تعديل رابطه اهميت تکليف و اضطراب امتحان نتيجه 10- Chin, Williams, Taylor & Harvey 1- Emotional self-efficacy 2- Kirk, Schutte & Hine 3- Mayer & Salovey 4- Bandura 5- Caprara, Vecchione, Barbaranelli, & Alessandri 6- Mesurado, Vidal & Mestrec 7- Caprara & Steca 8- Nie, Lau & Liau 182 گرفتند که خودکارآمدي پيش بيني کننده منفي اضطراب است ، يعني با افزايش سطح خودکارآمدي سطح پايين تري از اضطراب امتحان ديده ميشود.