چکیده:
حس عدد در دههی اخیر در آموزش ریاضی مورد توجه زیادی قرار گرفته و برای کسب مهارتهای پیشرفتهتر در ریاضی مورد نیاز است. با توجه به اهمیت حس عدد در آموزش ریاضی مدرسهای و به خصوص در سالهای پیش از دبستان و دبستان، شناخت شیوههای اندازهگیری و سنجش این مهارت مهم است. پژوهش حاضر با هدف معرفی آزمونهای مورد استفادهی پژوهشگران و شناسایی نقاط قوت و ضعف آزمونها با روش مرور نقادانه نگاشته شده است. پس از جستوجو در پایگاههای اسکوپوس، وب آف ساینس و پایگاههای داخلی اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و نورمگز در بازه زمانی 2012 تا 2022، 75 مطالعه با کلید واژهی حس عدد بازیابی شد. از این تعداد 22 مطالعه طبق ملاک مرتبط بودن با سنجش حس عدد دانشآموزان پیشدبستانی و دبستانی انتخاب شدند. معیار خروج شامل مقالههای مروری، مقالههای مربوط به گروه سنی بالای 12 سال و گروه سنی کمتر از 5 سال و مقالههای تحلیل محتوای کتابهای درسی بود. با بررسی آزمونهای مورد استفاده در مطالعات منتخب، 6 آزمون شناسایی و با استفاده از نشانگرهای تعیین شده، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد همهی آزمونهای سنجش حس عدد به مؤلفههای شمارش، تشخیص اعداد، مقایسه اعداد و عملیات روی اعداد پرداختهاند. با توجه به نتایج، پیشنهادهایی در راستای طراحی یک آزمون بومی جهت سنجش حس عدد ارائه شد.
In the last decades, number sense has received a lot of attention in math education as it is necessary to acquire more advanced math skills. Knowing how to measure and evaluate number sense is important because it plays a crucial role in teaching mathematics at schools, particularly in pre-school and elementary grades. The present study was written to introduce the tests used by researchers and identify their strengths and weaknesses with a critical review methodology. Searching related documents in” Scopus”, “Web of Science” “Scientific Information Database” and “Noormags” from 2012 to 2022, 75 documents were retrieved with the key word ‘number sense’. Twenty-two of these documents were chosen based on their relevance to assessing the number sense of preschool and elementary school students. The exclusion criteria included review articles, articles related to the age group above 12 years of age as well as the age group below 5 years of age, and articles analyzing the content of textbooks. By examining the tests used in the selected studies, 6 tests were identified and analyzed using the determined indicators. The results showed that all the number sense tests dealt with the components of counting components, number recognition, number comparison, and operations on numbers. Based on the findings some suggestions were made for designing a native test to measure number sense.
خلاصه ماشینی:
با 1- Mathematical Ability 2- Parsons & Bynner 3- Learning Society 4- National Council of Teachers of Mathematics 5- Number Sense 6- Devlin 7- Unesco 8- Chinn & Ashcroft 9- Gardner 10- Harling & Roberts 11- Whitfield توجه به اين توضيحات ، شناسايي ويژگيهاي ابزارهاي سنجش تواناييهاي رياضي از جمله حس عدد داراي اهميت فراواني است .
در پژوهش طولي ديگري جردن ، گلوتينگ ، راميني و واتکينز٨(٢٠١٠) نشان دادند که 1- Ghazali, Mohamed, & Mustafa 2- Yang & Tsai 3- Basic Meaning of Numbers 4- Base-Ten System 5- Number Size 6- Artut & Er 7- Locuniak & Jordan 8- Jordan, Glutting, Ramineni, & Watkins 157 حس عدد با زيرمؤلفه هاي: شمارش ١، دانش عدد٢، عمليات عدد٣، بازنمائي ٤و ارتباطات دردوره پيش از دبستان به ميزان زيادي پيشرفت رياضي در دوره ابتدايي را پيش بيني ميکند.
1- Counting 2- Number Knowledge 3- Number Operation 4- Representations 5- Starr, Libertus, & Brannon 6- Counting Strategies 7- Reasoning Strategies 8- Conceptual and Factual Knowledge 9- Estimation Proficiency 10- Baroody, Eiland, & Thompson 11- Akkaya 158 با توجه به اينکه در پژوهش هاي داخلي تنها ابزار مورد استفاده جهت سنجش حس عدد، آزمون حس عدد جردن (٢٠٠٨) است و از سوي ديگر داشتن معيارهاي مناسبي که بتواند تصورات غلط درباره ي حس عدد را تشخيص دهد، مهم است (دورکين و ريتل جانسون ١، ٢٠١٥) و با توجه به اهميت حس عدد در آموزش رياضي پيش از دبستان و دبستان و فقدان پژوهش هاي داخلي در زمينه ارزيابي حس عدد با روش هاي جديد، وجود آزمون هاي ارزيابي حس عدد براي ارائه تصويري از عملکرد دانش آموزان ، تشخيص مشکلات يادگيري و طراحي آموزش هاي جبراني براساس نتايج آزمون ميتواند راه گشا باشد.