چکیده:
تغییر و تحول، بازسازی و بهبود سیستمهای آموزشی در آموزش معماری، برای درک فرایند یادگیری همواره مورد توجه متخصصان آموزش معماری بودهاست. هدف از این پژوهش، بررسی میزان تأثیر آموزش کارتهای شناخت معماری مبتنی بر نظریه گشتالت برفراشناخت و انگارههای ذهنی در فرایند طراحی دانشجویان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای همدان بود. نمونهای به حجم 40 نفر به شیوهی در دسترس انتخاب شد. دانشجویان بهطور تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 20 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایشی بهمدت 8 جلسه مورد آموزش کارتهای شناخت معماری مبتنی بر نظریه گشتالت قرار گرفت. ابزارهای اصلی جهت جمعآوری اطلاعات در این پژوهش شامل پرسشنامهی فراشناخت حالتی و مقیاس سنجش انگارههای ذهنی بود.جهت تحلیل دادهها از آزمون کلموگراف اسمیرونف و آزمون لون برای رعایت پیشفرضها و آزمون کوواریانس چند متغیره و دو متغیره مانکوا به منظور بررسی فرضیهها محاسبه شد. نتایج نشان داد که آموزش کارتهای شناخت معماری مبتنی بر نظریه گشتالت بر فراشناخت دانشجویان مؤثر بوده و نیز بر پردازش انگاره ذهنی در فرایند طراحی دانشجویان تأثیر گذاشتهاست. بر اساس نتایج به دست آمده، استفاده از کارتهای شناخت معماری می تواند به ارتقای سطح کیفی دانشجویان معماری در طراحی کمک کند.
Changes in architectural education, reconstruction of education and improvement of educational systems to understand the learning process have always been of interest to architectural education professionals. The purpose of this study was to investigate the effect of architectural cognition cards education based on Gestalt theory on metacognition and mental ideas in the design process of students. This research was a quasi-experimental study with pre-test design, post-test with control group. The statistical population included all students of Hamadan Universities. A sample of 40 people was selected by convenience sampling method. Students were randomly divided into experimental and control groups (20 people in each group). The experimental group underwent architectural knowledge cards education based on Gestalt theory for 8 sessions. The main tools for data collection in this study included the State Metacognition Questionnaire and the Mental Ideas Scale. To analyze the data, Smirnov calligraphy test and Leven test were used to calculate the assumptions and multivariate and bivariate MANCOVA analysis of covariance were used. The results showed that architectural cognition cards education based on Gestalt theory has been effective on students 'metacognition and has also been effective on theme design processing in students' design process. The results of this study showed that architectural cognition cards education based on Gestalt theory has an effect on increasing the metacognition of architecture students and thus helps to improve the quality level of architecture students in design.
خلاصه ماشینی:
بررسي تأثير آموزش کارت هاي شناخت معماري مبتني بر نظريه گشتالت بر 1 فراشناخت و انگاره هاي ذهني دانشجويان *2 فرهاد کاروان (دريافت : ١٤٠١/٠٢/١٢ ـ پذيرش : ١٤٠٢/٠٣/٢٢) چکيده تغيير و تحول ، بازسازي و بهبود سيستم هاي آموزشي در آموزش معماري، براي درک فرايند يادگيري همواره مورد توجه متخصصان آموزش معماري بوده است .
هدف از اين پژوهش ، بررسي ميزان تأثير آموزش کارت هاي شناخت معماري مبتني بر نظريه گشتالت برفراشناخت و انگاره هاي ذهني در فرايند طراحي دانشجويان بود.
نتايج نشان داد که آموزش کارت هاي شناخت معماري مبتني بر نظريه گشتالت بر فراشناخت دانشجويان مؤثر بوده و نيز بر پردازش انگاره ذهني در فرايند طراحي دانشجويان تأثير گذاشته است .
مکاتب مختلفي به بررسي نحوه آموزش و يادگيري طراحي پرداخته اند و مطلوب ترين چارچوب 1- jia & Cao 2- Casakin 3- Avses 4- Wong & Siu 5- Butler 6- Soleas 7- Jamal 8- Martins 9- Kavousi 10- Anthonysamy 11- Cross 12- Ball & et al.
با توجه به اهميت اين از نوع از آموزش ، لذا پژوهش حاضر بدنبال پاسخگويي به اين سؤال پژوهشي است ؛ که آيا آموزش کارت هاي شناخت معماري مبتني بر نظريه گشتالت بر فراشناخت و انگاره هاي ذهني دانشجويان معماري تأثير دارد؟ جهت پاسخگويي به اين سؤال ، پژوهشي به روش نيمه آزمايشي انجام ميگيرد تا يافته آن روشي براي آموزش معماري ارائه دهد و مدرسان و مربيان به کمک آن بتوانند توانايي دانشجويان را افزايش دهند.
چرا که در اين مورد، سطح معنيداري مقدار F بالاتر از ٠/٠٥ است (٠٠٥ فرضيه اصلي: آموزش کارت هاي شناخت معماري مبتني بر نظريه گشتالت بر فراشناخت و انگاره ذهني دانشجويان معماري تأثير دارد.