چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی میزان آگاهی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره) شهر ری با مفاهیم و مصادیق سوءرفتار پژوهشی و ارائه راه کارهایی برای کاهش آن است.روشپژوهش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجراء، پیمایشی است. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته جمعآوری شد. روایی پرسشنامه به وسیله جمعی از استادان متخصص تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 788/. محاسبه شد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام شهر ری، که به صورت تماموقت با این واحد دانشگاهی همکاری دارند، است. با توجه به کثرت اعضای هیئت علمی، نمونه مورد مطالعه با استفاده از فرمول کوکران به تفکیک حوزه تخصص اعضای هیئت علمی محاسبه و با توجه به ماهیت مسئله و فرضیههای پژوهش، از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شد. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کروسکال والیس) با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس. ویرایش 20 صورت گرفت.یافتهها: بر اساس یافتهها، میزان آگاهی اعضای هیئت علمی با مفاهیم و مصادیق سوءرفتار علمی (جعل، تحریف، سرقت علمی و ادبی) بالاتر از حد متوسط و در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارد؛ اما از میان این سه مؤلفه، آگاهیشان نسبت به مفهوم جعل نسبت به دو مؤلفه دیگر کمتر بود. بر اساس یافتهها، تفاوت معناداری بین شناخت مفاهیم و مصادیق سوءرفتارهای پژوهشی (جعل، تحریف، سرقت علمی-ادبی) با حوزههای تخصص و رتبه علمی و دانشگاهی اعضای هیئت علمی وجود ندارد.نتیجهگیری: افزایش میزان آگاهی اعضای هیئت علمی از مصادیق سوءرفتار علمی، نه تنها بهکاهش رفتارهای غیرعلمی در میان اعضای هیئت علمی منجر میشود، بلکه جایگاه ایران در سطح بینالمللی در این حوزه را که در سالهای اخیر با مشکلاتی همراه بوده، ارتقاء میدهد. مهمترین راهکار پیشنهادی برای کاهش سوءرفتار علمی، راهاندازی و برگزاری دورههای آموزشی اجباری برای آشنایی اعضای هیئت علمی و دانشجویان با مفاهیم و مصادیق سوءرفتار پژوهشی میدانند.
Objective: The purpose of this study is to identify the level of awareness among the faculty Members of Islamic Azad University, Yadgar Imam Khomeini Branch, with the concepts and examples of scientific misconduct.Methods: The method of this research is descriptive, survey in terms of execution, and practical in terms of purpose. Research data was collected using a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was verified by a group of expert professors and its reliability was confirmed with Cronbach's alpha of 0.788 Calculated. The statistical population includes all faculty members of Islamic Azad University, Yadgar Imam Khomeini Branch, who work full-time with this branch. Due to the large number of faculty members, the studied sample was calculated using Cochran's formula according to the expertise of the faculty members, and according to the nature of the problem and the research hypotheses, it was selected using stratified-random sampling method. Data analysis was done in two parts: descriptive statistics and inferential statistics (Kruskal-Walli’s test) using SPSS version 20 software.Results: Based on the results, the level of knowledge of faculty Members with the concepts and examples of Scientific misconduct (fabrication, falsification and plagiarism) is above average and in a relatively favorable condition. However, among these three components, their awareness of the concept of fabrication was less than the other two components.Conclusions: Based on the results, there is no significant difference between the knowledge of the concepts and examples of research misconduct (Fabrication, falsification, plagiarism) with the specialty, scientific and academic rank of faculty members; and the most important proposed solution to reduce scientific misconduct is to create and holding mandatory training courses to familiarize faculty members and students with the concepts and examples of research misconduct.