چکیده:
سیمرغ یکی از شخصیّتهای غیرانسانی در شاهنامۀ فردوسی است که میتوان نگاهی تمثیلی به کنشهای آن داشت. در شاهنامه به دو سیمرغ اهورایی و اهریمنی اشاره شده است که هدف پژوهش حاضر، بررسی کنشهای سیمرغ اهورایی در ارتباط با زال و رستم است. دربارۀ ضرورت تحقیق باید گفت که نگاهی به زمینههای تمثیلی شاهنامه در رسیدن به ژرفساخت لایههای فکری فردوسی تأثیری مطلوب دارد. سؤال اصلی تحقیق این است که سیمرغ در شاهنامه چه مصداقهای تمثیلی دارد؟ نتایج تحقیق نشان میدهد که این پرنده در ماجرای نبرد رستم با اسفندیار، تمثیلی از حکیم و خردورز است و تهمتن را از شکست و مرگ میرهاند. همچنین، در ماجرای به دنیا آمدن رستم، سیمرغ تمثیلی از پزشک است و با اقدامات خود، زمینههای زایش پور زال را فراهم میآورد. افزون بر این، در داستان زاده شدن زال و طرد شدن از سوی پدرش، سیمرغ را باید تمثیلی از مادر و محافظ دانست. او نوزاد را پرورش میدهد و به نوعی، باعث تداوم جریان اصلی حماسۀ ایرانی (پیدایی رستم) میشود. تحقیق حاضر با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی و استناد به منابع کتابخانهای تدوین شده است. همچنین، تاکنون در هیچ پژوهشی به صورت مستقل به ابعاد تمثیلی شخصیّت سیمرغ در شاهنامه اشارهای نشده است.
Simorgh is one of these inhuman characters in Ferdowsi's Shahnameh whose actions can be taken allegorically. In Shahnameh, two Ahuraian and demonic Simorghs are mentioned. The aim of the present study is to investigate the actions of the Ahuraian Simorgh in relation to Zal and Rostam. Regarding the necessity of research, it should be said that a look at the allegorical contexts of Shahnameh has a favorable effect on reaching the depth of Ferdowsi's intellectual layers. The main question of the research is what are the allegorical examples of Simorgh in Shahnameh? The results of the research show that this bird is an allegory of the wise and prudent in the story of Rostam's battle with Esfandiar and saves the slanderer from defeat and death. Also, in the story of Rostam's birth, Simorgh is an allegory of a doctor and with his actions, provides the grounds for the birth of Pour Zal. In addition, in the story of Zal being born and being rejected by his father, Simorgh should be considered an allegory of his mother and protector. He raises the baby and, in a way, perpetuates the mainstream of the Iranian epic (the emergence of Rostam). The present study has been compiled based on descriptive-analytical method and citing library resources. Also, so far, no independent study has mentioned the allegorical dimensions of Simorgh's character in Shahnameh.