چکیده:
زمینه و هدف: سازمانها در تلاش برای بهبود عملکرد، در ارائه خدمات هوشمند هستند. سیستم هوشمند پرسش و پاسخ نوعی دستیار مجازی است که قادر به تعامل با کاربران هستند. هدف این مقاله بررسی این است که آیا ویژگیهای سیستم پرسش و پاسخ میتواند بر بهبود عملکرد سازمان مالیاتی تاثیر بگذارد. روش: ابتدا سیستم پرسش و پاسخ در بستر وب در اختیار مودیان قرار داده میشود. ابزار مورد استفاده جهت ارزیابی مولفهها و زیر مولفههای بدست آمده، پرسشــنامه محقق ساخته بود. جهت ســنجش روایی از ابزار اندازهگیری روایی صوری استفاده شد و در جهت پایایی از روش محاســبه آلفای کرونباخ بهره گرفته شــد. با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، تعداد 384 نفر از مودیان به عنوان حجم نمونه آماری تعیین شدند. سپس دادهها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری حداقل مربعات برای ارزیابی مدل تحلیل میشوند. یافتهها: ویژگیهای مرتبط با سیستمهای هوشمند پرسش و پاسخ به طور مثبت بر بهبود عملکرد سازمان تاثیر میگذارد. نتیجهگیری: این مطالعه اهمیت و تاثیر مثبت سرمایه گذاری سازمان در پذیرش عوامل مرتبط با هوشمند سازی خدمات و تاثیرات فناوریهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را برای تقویت رابطه ارباب رجوع و سازمان نشان میدهد.
Background and Aim: Organizations are trying to improve performance in providing smart services. An intelligent Q&A system is a virtual assistant that is able to interact with users. The purpose of this article is to investigate whether the characteristics of the Q&A system can improve the performance of the tax organization.Method: First, the question and answer system on the web platform is provided to the taxpayers. The tool used to evaluate the components and sub-components was a researcher-made questionnaire. Formal validity measurement tool was used to assess the validity and Cronbach's alpha calculation method was used for reliability. Using Cochran's sampling formula, 384 taxpayers were determined as the statistical sample size. The data are then analyzed by modeling the structural equations of least squares to evaluate the model.Findings: Features related to intelligent question and answer systems have a positive effect on improving organizational performance.Conclusion: This study shows the importance and positive effect of organizational investment in accepting factors related to service intelligence and the effects of new technologies based on artificial intelligence to strengthen the client-organization relationship.