چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه یکپارچه درمان فراتشخیصی بر تنظیم هیجان دانشآموزان کودک مضطرب و شیوههای فرزندپروری مادران آنها انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون، گروه کنترل و دو مرحله پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر 8 تا 10 ساله، در سال تحصیلی 1400-1399 شهر تهران و مادران آنها بود. با روش نمونهگیری هدفمند، 30 دانشآموز مضطرب شناسایی و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (کنترل و آزمایش) قرارگرفتند. ابزارها شامل پرسشنامههای تنظیم هیجان کودک و نوجوان و شیوههای فرزندپروری ارجمندنیا(شفا) بود. گروه آزمایش 15جلسه،60 دقیقهای مداخله گروهی دریافت کرد؛ اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل واریانس عاملی با اندازهگیری مکرر انجام شد. نتایج نشان داد که برنامه یکپارچه درمان فراتشخیصی بر کاهش استفاده از راهبرد سرکوب و افزایش بهکارگیری راهبرد ارزیابی مجدد در مهارت تنظیم هیجان دانشآموزان و بهبود شیوههای فرزندپروری مادران آنها اثر معناداری دارد. بهنظر میرسد برنامه یکپارچه درمان فراتشخیصی میتواند به عنوان روشی کوتاهمدت جهت ارتقاء مهارت تنظیم هیجان دانشآموزان کودک مضطرب و شیوههای فرزندپروری مادران آنها مورد استفاده قرار گیرد.
The current study aimed to investigate the effect of the unified protocol for transdiagnostic treatment on emotion regulation in anxious pupils and parenting methods of their mothers. This study was a quasi-experimental with pretest-posttest design, control group and two follow-up stages.The statistical population included all girl pupils aged 8 to10 years in the academic year 1399-1400 in Tehran and their mothers.Using purposeful sampling method,30anxious pupils were identified and randomly divided into two groups of 15(control and experimental).The instruments included Emotion Regulation Questionnaire for Children and Adolescents and Arjmandnia Parenting Methods Questionnaire. The experimental group received 15 sessions, 60minutes of group intervention, But the control group did not receive any intervention. Data analysis was performed by ANOVA with repeated-measures. The results showed that the unified protocol for transdiagnostic treatment had a significant effect on reducing the use of suppression strategy and increasing the use of reappraisal strategy in pupils’ emotion regulation skill and improve parenting method of their mothers. It seems that the unified protocol for transdiagnostic treatment can be used as a short-term method to improve the emotion regulation skill of anxious pupils and parenting methods of their mothers.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که برنامۀ يکپارچه درمان فراتشخيصي بر کاهش استفاده از راهبرد سرکوب و افزايش به کارگيري راهبرد ارزيابي مجدد در مهارت تنظيم هيجان دانش آموزان و بهبود شيوه هاي فرزندپروري مادران آن ها اثر معناداري دارد.
Leung, Yau & Yuen 4.
Schafer, Naumann, Holmes & Tuschen-Caffie 5.
Tani, Pascuzzi & Raffaggnino 12.
Haslam, Poniman, Filus & Sumargi 2.
Farchione, Bullis & Gallagher 5.
همۀ فنون موجود، در کشتزار شکل گيري اختلالات ، جاري مي شوند و همسو با فرزندان ، والدين نيز به بازسازي هيجانات و بهبود مهارت هاي فرزندپروري خود مي پردازند(بارلو، اهرنريش -مي، کندي، شرمن ٢ و همکاران ، ٢٠١٨؛ ترجمه قاسم زاده و سالک ابراهيمي، ١٣٩٨).
آزمون بنفروني (مقايسه دو به دو درون گروه آزمايش در شيوه هاي فرزندپروري و راهبردهاي تنظيم هيجان ) پيش آزمون و پيش آزمون و پيش آزمون و پس آزمون و پس آزمون و خرده مقياس مقايسه ها پس آزمون پيگيري ١ پيگيري ٢ پيگيري ١ پيگيري ٢ (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي اثر برنامه يکپارچه درمان فراتشخيصي برتنظيم هيجان دانش آموزان کودک مضطرب و شيوة فرزندپروري مادران آن ها انجام شد.
The effectiveness of unified transdiagnostic treatment on social anxiety symptoms and difficulty in emotion regulation: Single-subject design.
Effectiveness of unified protocol for transdiagnostic treatment in emotion regulation of mothers and anxiety of children with type I diabetes.
Persian adaptation of emotion regulation questionnaire for children and adolescents (ERQ-CA).