چکیده:
مطالعه حقوق لاشۀ کشتیها به لحاظ تعدد و تنوع آثار آن بر حمل و نقل دریایی، محیط زیست دریاها، اقتصاد دولتها و حتی جامعه جهانی، دارای اهمیت بسیاری است. تصویب قوانین داخلی و بینالمللی متعدد در زمینه حقوق لاشه کشتی دلایل مثبتی بر این مدعا است. با این حال با مطالعه این منابع، فقدان وحدت نظر در ارائۀ تعریف عنوان «لاشه کشتی» قابل مشاهده است. فارغ از آن، در اکثر کنوانسیونهای مربوطه، تعیین مصداق لاشه کشتی، جایگزین ارائه تعریف آن شده است. مفهوم لاشه کشتی که معمولاً همراه با دو عنصر عینی (از دست دادن قابلیت دریانوردی) و ذهنی (اعراض مالک و رها کردن کشتی) یا یکی از آنها است، در نظامهای حقوقی مطرح شده است. از مصادیق ارائهشده در کنوانسیون که معمولاً با اشاره به یکی از عناصر همراه است، میتوان به مفهوم موجود در نظامهای حقوقی دست یافت.
The study of the law of shipwrecks is extremely significant concerning their effects on maritime transportation, marine ecosystems, government economics, and even the international community. The enactment of several national and international rules in the context of the law of shipwrecks is an approved turning point on this issue. However, it can be seen that due to the divergence of opinions, a single definition cannot be provided for a shipwreck. Further, in most relevant conventions, providing the instances for shipwreck has replaced its definition. The concept of shipwreck, which is usually associated with two objective (loss of navigation function) and subjective (abandoning the ownership by owner and ship abandonment) elements or one of them, has been addressed in the legal systems. The concept in conventions can be achieved from the instances provided in them, which are usually accompanied by a reference to one of the objective or subjective elements.