Skip to main content
فهرست مقالات

زبان دین و چالش تحقیق گرایی

نویسنده:

مترجم:

(13 صفحه - از 310 تا 322)

کلید واژه های ماشینی : تحقیق پذیری معنا ،دینی ،گزاره ،زبان دینی ،نظریه ،نظریه تحقیق پذیری معنا پاسخ ،خدا ،نیلسن ،نظریه تحقیق پذیری پوزیتیویسم منطقی ،زبان دین و چالش تحقیق‌گرایی ،جملات ،صورت‌بندی نظریه تحقیق ،گزاره‌های فاقد معنای ناظر ،صورت‌بندی ،معنای ناظر ،خدا حسمیر ،استدلال ،سالمون ،انتقاد ،نظریه تحقیق ،معیار ،فیلسوف دین ارزش‌گذاری گفتار ناظر ،تحقیق پذیری تجربی ،کلاغ ها سیاه ،معناداری زبان دینی ،نظریه تحقیق پذیری با شهودهای ،تأیید ،گزاره‌های ناظر ،مؤلفه‌های فاقد معنای ناظر ،جملات فاقد معنای ناظر

خلاصه ماشینی:

"نیلسن با استفاده از صورت بندی نظریه تحقیق پذیری که مبتنی بر مقاله مشهور (الهیات و ابطال پذیری)12 آنتونی فلو(Diamond and litzenburg:1975, 257-9) است, عقیده دارد که قضایای دینی برای این که دارای معنای ناظر به واقع باشند باید اصولا بر اساس گزاره های غیر دینی واضح و تجربی, اثبات پذیر یا ابطال پذیر باشند. صورت بندی نیلسن از این معیار را می توان به شرح زیر ایضاح کرد: (1P)برای هر S (=گزاره), S دارای معنای ناظر به واقع است, اگر و تنها اگر دست کم نوعی گزاره مشاهدتی وجود داشته باشد که بتوان آن را به سود یا زیان S تلقی کرد. هر چند دارای معنای ناظر به واقع اند بر اساس صورت بندی های مختلف اصل تحقیق پذیری, کنار گذاشته می شوند; برای مثال (7) بر اساس صورت بندی هایی که مستلزم امکان ابطال پذیری قطعی است, منتفی تلقی می شود و (8) طبق صورت بندی هایی که مستلزم امکان تأییدپذیری قطعی است, رد می شود و (9) طبق صورت بندی هایی که مستلزم امکان ابطال پذیری قطعی یا تأییدپذیری قطعی باشد, کنار نهاده می شود, اما بنابر [صورت بندی] (1P) نیلسن هیچ یک از این گزاره ها رد نمی شود, چرا که برخی گزاره های مشاهدتی وجود دارند که به سود یا زیان آن ها تلقی می شوند. به دلیل این گونه تردیدهاست که مارتین (1990,77) نتیجه گرفته که دفاع از بی معنایی ناظر به واقع گفت وگو از خدا صرفا فی بادی النظر موجه است وخداناباوران در صورتی که مدعای خود را به طور کامل بر نظریه تحقیق پذیری معنا استوار سازند, در اشتباه اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.