چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین روابط سواد تحلیلی و سواد رایانه ای با خلاقیت و با نقش تعدیل کنندگی جنسیت در دانش آموزان دوره متوسطه دوم استان گیلان بوده است . روش شناسی: روش پژوهش توصیفی نوع همبستگی و جامعه آماری شامل دانش آموزان دوره دوم متوسطه استان گیلان در نیمسال اول سال تحصیلی 1400-1399بود. تعداد نمونه آماری با استفاده از ملاک کلاین 384 نفر(191دختر و 193 پسر) بود که به روش خوشه ای و به شیوه حضوری و الکترونیکی انتخاب شدند . ابزار سنجش متغیرها شامل آزمون خلاقیت عابدی، پرسش نامه محقق ساخته سواد رایانه ای و سواد تحلیلی بود. داده ها با استفاده از تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی، رگرسیون چندمتغیری و آزمونZ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد اثر سواد رایانه ای و سواد تحلیلی بر خلاقیت دانش آموزان مثبت و معنی دار است. هم چنین تاثیر سواد رایانه ای به واسطه جنسیت بر خلاقیت معنی دار بود. رابطه سواد رایانه ای با سواد تحلیلی مثبت و معنی دار بوده است. نتیجه گیری: نتایج می تواند در پیش بینی خلاقیت در دانش آموزان پسر و دختر مورد استفاده قرار گیرد.
Objective: The aim of this study was to determine the relationship between analytical literacy and computer literacy with creativity and the role of gender adjustment in high school students in Guilan province. Methodology: The method of research was of descriptive- correlational and the statistical population included the secondary course school students of Guilan province in the first semester of the academic year 2021-2022. The number of statistical sample using Klein's criteria was 384 people (191 girls and 193 boys) who were selected by cluster method and presence and electronic styles. The tools for measuring variables included Abedi creativity test, researcher-made computer literacy and analytical literacy questionnaire. Data were analyzed using hierarchical regression analysis, multivariate regression and Z test. Results: The results showed that the effect of computer literacy and analytical literacy on students' creativity is positive and significant. The effect of gender literacy on creativity was also significant. The relationship between computer literacy and analytical literacy has been positive and significant. Conclusion: The results can be used to predict creativity in male and female students.
خلاصه ماشینی:
151 در ادبیات پژوهشی به نقش متغیرهای متنوعی چون مهارت ها و روش های تدریس (دارستانی فراهانی،١٣٧٦؛ اقلیدس ،١٣٨٣؛ جهانیان ، ١٣٩٥؛ لاراز-رابانوس ٨، ٢٠٢١)، جو ب سازمانی مدرسه (حقیقت ، ١٣٨٢)، محیط آموزشی (میرکمالی و خورشیدی، ١٣٨٨؛ تپ ررس پوتیروم ٩و همکاران ، ٢٠١٨)، سبک رهبری کلاس درس (عظیمی، ١٣٨٢)، خلاقیت معلم ی تأثیر (سعیدی، ١٣٨١)، آموزش راهبردهای خلاقیت (ویزدوم ،٢٠٠٧١٠؛ مک کولوسکی ،٢٠١٣١١)، عوام شیوه های فرزندپروری (حقیقت ، ١٣٨٢؛ تپ پوتیروم و همکاران ، ٢٠١٨)، خودکارآمدی ل (صالح ، ١٣٨٥)، خود پنداره (گوهری، ١٣٧٦)، هوش (پیرخائفی، ١٣٧٣)، منبع کنترل فرد ی و سازم 1.
ی و سازم انی روش پژوهش بر پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها توصیفی- همبستگی خلاق بوده است و ضمن بررسی روابط سواد رایانه ای و سواد تحلیلی با خلاقیت در دانش آموزان ، یت مدیرا ن .
نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری متغیرهای پیش بین بر خلاقیت در دانش آموزان پسر فرد مدل متغیرها R R2 F P t p ی و سواد تحلیلی 0/0001 5/135 0/0001 145/157 0/604 0/777 1 سازم سواد رایانه ای 0/0001 6/482 انی با توجه نتایج جدول ٦، ضریب همبستگی چندگانه متغیرهای سواد تحلیلی و سواد رایانه ای بر خلاق با خلاقیت برابر با ٠/٧٧٧ و مقدار مجذور آن ٠/٦٠٤ بوده است .
ی تأثیر عوام بحث و نتیجه گیری ل هدف پژوهش حاضر بررسی روابط سواد تحلیلی و سواد رایانه ای با خلاقیت و با نقش تعدیل فرد کنندگی جنسیت در دانش آموزان دوره متوسطه دوم استان گیلان بوده است .