چکیده:
هدف مقاله حاضز بررسی تفکرات دینی دانشآموزان دوره ابتدایی شهر بوکان بود. نوع این پژوهش، کیفی و روش آن، پدیدارشناسی است. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره ابتدایی شهر بوکان است. حجم نمونه بر اساس منطق اشباع نظری تعیین شد و افراد نمونه بر اساس روش نمونهگیری هدفمند متوالی انتخاب شدند که در مجموع 12 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات این پژوهش از روش تحلیل تفسیری استفاده شد که حاوی سه کدگذاری باز، محوری و انتخابی است. یافتهها نشان داد که در ذهن دانشآموزان دوره ابتدایی جهنم تصویر واضحتری داشته و دست یافتنیتر و ملموستر از بهشت است و خداوند خالق تمام مخلوقات و قابل ستایش و عبادت است که در این دنیا برای امتحان انسانها افریده شدهاند که از طریق مرگ به دنیا اخرت سفر میکنند.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد که در ذهن دانش آموزان دوره ابتدايي جهنم تصوير واضح تري داشته و دست يافتنيتر و ملموس تر از بهشت است و خداوند خالق تمام مخلوقات و قابل ستايش و عبادت است که در اين دنيا براي امتحان انسان ها افريده شده اند که از طريق مرگ به دنيا اخرت سفر ميکنند.
مکيلاني ، دراني و صالحي (١٣٩٧)، در پژوهشي به تحليل پديدارشناسي باورهاي ديني دانش آموزان پرداختند که با هدف واکاوي عميق در معني و مفهوم باورهاي ديني دانش آموزان پايه هشتم ، بازنمايي درک و تجربه زيسته اين افراد از دين و عوامل مؤثر در شکل گيري آن و ارائه راهکارهاي راهبردي براي کاهش هاي آسيب هاي موجود انجام شده است .
بنابراين براساس مطالب بيان شده تفکراتي در وجود کودک ايجاد ميشود که خدا کيست ، تلقي کودک از مرگ ، تلقي از بهشت و جهنم ، تلقي کودک از خداوند و ارتباط کودک با خداوند از جمله مواردي است که ميتواند در تفکرات ديني کودکان ايجاد شود و پي بردن به خلاءهاي اعتقادي، اخلاقي، عاطفي و معنوي توسط والدين و دست اندرکاران تربيت ميتواند، کمک بزرگي در تسهيل زمينه مناسب براي شکل دهي و شکل گيري هويت ديني نوجوانان و کاهش آسيب هاي رو به تزايد در اين حوزه و تقويت دين باوري در آينده داشته باشد و بررسي تفکرات ديني دانش آموزان با رويکرد پديدارشناسي امري لازم با توجه به شکاف تحقيقي است و در پي پاسخ به سوال که تفکرات ديني دانش آموزان با رويکرد پديدارشناسي به چه شيوه اي است .