چکیده:
این مقاله با هدف تدوین ارائه الگویی مطلوب جهت پذیرش متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان انجام گردید. روش پژوهش پدیدارنگاری مورد استفاده قرار گرفت و اطلاعات لازم از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شد. جامعه پژوهش شامل تمامی اساتید صاحبنظر و متخصص حوزه علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فرهنگیان مشهد و دانشگاه فردوسی مشهد، کلیه دانشجو معلمان و دانش آموختگان دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان شهر مشهد و تمامی مصاحبهگران گزینش سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 35 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از ضبط، پیاده سازی، تحلیل، و کدگذاری مصاحبهها، مقولههای شناسایی شده در 4 مرحله؛ قبل از ورود دانشگاه، بدو ورود به دانشگاه، دوران دانشگاه، و پس از دانشگاه در قالب الگویی مناسب برای انتخاب، گزینش، و پذیرش دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان تدوین گردید. در پایان، بر اساس این الگو، پیشنهادات پژوهشی و کاربردی جهت استفاده مسئولین و متولیان امر پذیرش داوطلبان ورود به حرفه معلمی مطرح گردید.
The aim of this study was to develop a favorable model for admission of applicants to Farhangian University. Phenomenographic research method was used and the necessary data was collected through semi-structured interview. The research population consisted of all professors and specia lists in the field of educational sciences and psychology of Farhangian Unive rsity of Mashhad and Ferdowsi University of Mashhad, all students, teachers and graduates of Farhangian University of Mashhad and all interviewees were selected by the Khor asan Razavi Education Organization. The research sample consisted of 35 people who were selected through purposeful sampling method. After recording, implementing, analyzing, and coding the interview scripts, the categories identified in 4 steps, i.e., before entering the university, upon entering the university, during the university, and after the university, were developed in the form of a suitable model for selection and admission of student teachers at Farhangian Univers ity. Finally, based on this model, resear ch and practical suggestions were made for the use of officials and those in charge of candidates' admission to the teaching profession.