چکیده:
وظیفۀ پدیدار کردن مکان، بهطورخاص، بر عهدۀ معماری است. در گسترۀ معماری معنای خاصی از مکان مستتر است و تنها یک «جا» نظیر دیگرجای، برای ساختن، قابلاعتنا نیست؛ بنابراین شناختی واقعیتر و بهتر از مکان برای فهم اثر معماری نیاز است. شناختی که مکان را کلیتی درهمتنیده با انسان میبیند و بهموجب آن قلمرو اندیشه و احساس با هم یکی میشود و دوگانهانگاری عین و ذهن (سوژه - ابژه) خاتمه مییابد. هایدگر شاخصترین فیلسوفی است که روش وی در تفکر، پدیدارشناسی هرمنوتیکی است؛ به همین دلیل در این پژوهش به سراغ او رفتیم. هدف این نوشتار، تفسیری از پدیدارشناسی هرمنوتیکی مکان است که بتواند در فرایند طراحی، قابلتامل، تدقیق و بررسی باشد. روش تحقیق آن، با استفاده از مطالعات کتابخانهای، به دنبال رسیدن به مبانی و گامهای عملیاتی و ایجاد نظمی منطقی در مطالب پراکنده و نامنسجم پیشین است و بهلحاظ ماهیت از گونۀ تحقیقات کیفی با رویکرد فلسفی پدیدارشناسی هرمنوتیک و بهلحاظ هدف پژوهش، تفسیری (بررسی ادبیات تطبیقی فلسفه و معماری) است. روش گردآوری دادهها مبتنی بر اسناد مکتوب کتابخانهای است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که پدیدارشناسی هرمنوتیکی قابلیت بهکارگیری در فرایند طراحی معماری را دارد و میتوان بر اساس چرخۀ پدیدارشناسی هرمنوتیکی مکان، مبتنی بر تفکر هایدگری، مدلی را برای طراحی معماری به روش پدیدارشناسانه، برای فهم اثر معماری، ارائه داد.
خلاصه ماشینی:
پديدارشناسي در دهههاي اخير بهصورت ي نعبير فلسفي، نفوذ قابلنواهي در ميان معماران داشره اس ؛ پديدٔە مکان بهعنوان عرصٔە سکنيگزيني و نحققبخشي فضاي واودي انسان، اصلينرين منبع هوي ساکنانش اس و بحران عدم احراز مکاني به مفهوم نانواني فضاهاي زيسري در فراهمآوردن محرواهاي لزم براي سکنيگزيني انسان و فهم نجربٔە معماري اس .
جبيشرر مطالعاني که به رابطٔە انسان و مکان ميپردازد، ريشه در پديدارشناسي دارد ) ;١٩٧٦ ,Relph ١٩٦٩ ,Bachelard ;١٩٨٢ ,Seamon( ررا که اين روو درياف عميقنري از موضوعات پيچيده در اخريار قرار مي دهد و راه را براي درياف حقيق مکان ميگشايد.
هايدگر با نأکيد بر موضوع حضور انسان در مکان، از اصطلح دازاين اسرفاده ميکند که معناي آن، هسري در اهان يا زيس در اهان اس که نوربرگ شولرز از اين طريق معماري را حاضر بودن در مکان )باشيدن در مکان( نعبير کرده اس .
ويژگي هاي مفهومي اثر تجربه و معنا هنري زبان (معماري ) نمودار ٧ت پيوند و همبسرگي نجارب و معاني )منبع: نگارندگان( کليساي نور )تادائو آندو( مؤسسٔە )دانشکدٔە( مديريت احمدآباد (به تصویر صفحه مراجعه شود) نجليل هايدگر از نجربه و احساب به هدف آندو در اين بنا نغيير معناي طبيع بهطورکلي کان در پي احياي اايگاه مثابٔە ابزارهاي سنجش در بناي موزٔە از گذرگاه معماري اس .
6 Christian Norberg-Schulz 7 Juhani Pallasmaa 8 Dermot Mooran 9 Van Manen 10 Yanowa & Schwartz-shea 11 De marrais & Tisdale 12 Von Eckartsberg 13 Branko Mitrovic 14 Judith Sixmith 15 David Smith 16 David Seamon 17 Existential 18 Intuition 19 Edmund Husserl 20 Maurice Merleau-Ponty 21 Gestalt 22 The thing ٢٣ جزبان خانٔە واود در واقع گفرگويي ميان ي هاپني و مارنين هيدگر اس .