چکیده:
زمینه و هدف: در 17 جولای 2018، دو دهه پس از تصویب اساسنامه رم، دیوان کیفری بینالمللی (ICC) صلاحیت خود را در مورد جنایت تجاوز فعال کرد. این جنایت در سال 2010 توسط مجمع کشورهای عضو اساسنامه رم (ASP) بهعنوان یک عنصر مادی از رفتار دولت تعریف شد. «جنایت تجاوز» در وضعیتی است که به طور مؤثر کنترل یا هدایت اقدامات سیاسی یا نظامی یک دولت را به همراه دارد و اقدامش نقض آشکار منشور ملل متحد به حساب میآید. هدف از انجام این پژوهش بررسی حیطه صلاحیتهای دیوان کیفری بینالمللی و دیوان دادگستری بینالمللی در رسیدگی به جنایت تجاوز با تأکید بر تجاوز سایبری است.روش: این پژوهش، به شکل توصیفی – تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافتهها و نتایج: منظور از تجاوز سایبری، تجاوزی است که از سوی شبکههای متمرکز بر رایانه صورت پذیرفته و به منظور انتساب حملات سایبری به دولت نیز ضرورت دارد تا معیار کنترل مؤثر مورد توجه قرار گیرد. در رسیدگی و احراز تجاوز سایبری، شورای امنیت دارای حقِّ اولویت است و لیکن این تقدم به منزلهی صلاحیت انحصاری شورا نیست. دیوان کیفری بینالمللی دارای دو رژیم صلاحیتی دربارهی تجاوز سایبری است. رژیم اول، طبق ارجاعات دولتی یا تحقیقات مقتضی، توسط دادستان آغاز شود و مورد دوم، با ارجاعات شورای امنیت شروع گردد. نتیجه دیگر تحقیق نشان میدهد که صلاحیت دیوان کیفری بینالمللی در رسیدگی به تجاوز سایبری نسبت به صلاحیت دیوان دادگستری بینالمللی دارای رجحان است. این برتری ناشی از شرایط ساختاری ICC و همچنین قضات این دیوان است.
Field and Aims: On July 17, 2018, two decades after the adoption of the Rome Statute of the International Criminal Court activated its jurisdiction over the crime of aggression. This crime was defined in 2010 by the Assembly of States Parties to the Rome Statute (ASP) as a material element of state conduct. "crime of aggression" in a position to effectively control or direct the political or military actions of a State and is in flagrant violation of the Charter of Nations It is considered united. The purpose of this research is to examine the jurisdiction of the International Criminal Court and the International Court of Justice in dealing with the crime of aggression, with an emphasis on cyber aggression.Method: This research was analyzed in descriptive-analytical . Findings and Conclusion: Cyber aggression means aggression that has been committed by computer-centered networks. In order to attribute cyber attacks to the government, it is necessary to consider the criterion of effective control. What is meant by effective control is that the government in question has exercised authority to form cyber aggression. The International Criminal Court has two jurisdictional regimes regarding the crime of cyber aggression. The first case is initiated by government referrals or due investigations by the prosecutor, and the second case is initiated by the Security Council referrals. another result of the research shows that the jurisdiction of the International Criminal Court in dealing with cyber aggression is superior to the jurisdiction of the International Court of Justice.