چکیده:
اگرچه ترامپ، جمهوری اسلامی ایران را بهعنوان یک تهدید برای امنیت و منافع ایالات متحده معرفی کرد و موفق شد درون ایالات متحده در راستای امنیتی کردن موفقیتآمیز جمهوری اسلامی ایران اقدام کند، لیکن نتوانست در معرفی ایران بهعنوان تهدیدی برای امنیت بینالملل در سطح جامعۀ جهانی، موفق عمل کند؛ بهعنوان نمونه، در جلسۀ 14 اوت 2020 (24 مرداد 1399) شورای امنیت سازمان ملل متحد، از میان 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، تنها دو کشور به قطعنامۀ پیشنهادی ایالات متحده که مانع لغو محدودیتهای تسلیحاتی اعمالی بر ایران میشد، رأی مثبت دادند. درحالیکه اگر ترامپ در تلاش برای معرفی ایران بهعنوان تهدیدی برای امنیت بینالملل موفق عمل میکرد، بیتردید، همه یا اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامۀ یادشده رأی مثبت میدادند. اگرچه میتوان از چارچوبهای نظری گوناگونی برای توضیح و تشریح این موضوع استفاده کرد، اما پژوهش حاضر با کاربست مفهوم «کلانامنیتیسازی» که توسط مکتب کپنهاگ مطرح شده و جزئی از نظریۀ «امنیتیسازی» یا «امنیتیکردن» این مکتب است، درصدد واکاوی علل این موضوع برآمده است؛ بنابراین، پژوهش حاضر در پاسخ به این پرسش اصلی که «علل موفقیتآمیز و نتیجهبخش نبودن کنش گفتاری ترامپ در کلانامنیتیسازی جمهوری اسلامی ایران و معرفی ایران بهعنوان یک تهدید برای امنیت بینالملل چه مواردی است؟» فرضیۀ خود را ارائه داده و در آن به پنج علت اشاره کرده است. این پژوهش را میتوان نوعی پژوهش کیفیـکمی بهشمار آورد که در آن از ابزارهای کیفیای نظیر بررسی محتواییـکیفی هشت سخنرانی/ اظهارنظر/ بیانیۀ ترامپ و ابزارهای کمیای مانند نتایج نظرسنجیهای مراکز معتبر غربی استفاده شده است.
Why could not Trump succeed in introducing the Islamic Republic of Iran as a threat to international security?" This study seeks to answer the above question by applying the concept of "Macrosecuritisation" proposed by the Copenhagen school and is part of the theory of "securitisation".This study seeks to answer the main question: "What are the reasons for the failure of Trump's Macrosecuritisation Speech act of the Islamic Republic of Iran?" It hypothesizes that Trump's failure to Macrosecuritisation of the Islamic Republic of Iran stems from five factors: 1) the inability to present the Islamic Republic as a macro-threat to the macro security Referent Object. Here, the world community (or at least the Western bloc), and to be more precise, disregards to the external aspect of the facilitating conditions of Securitization, 2) the lack of a unity of negatives as one of the success factors of a Macrosecuritisation 3) Lack of persuasion of the audience and, more precisely, inability to turn ordinary audiences into supportive audiences 4) Lack of adding a universalist dimension to Macrosecuritisation Speech act of the Islamic Republic 5) Lack of selection of appropriate watch words and terms words that can be invoked to move specific issues into the realm of securitisation without elaborate arguments about the securityness of the specific case.