چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حافظه فعال بر انعطاف پذیری شناختی، بهبود عملکرد تحصیلی و حل مسیله دانش آموزان با ناتوانی یادگیری درس ریاضی (مورد نمونه: دانش آموزان متوسطه دوم شهر اسلام آباد غرب)، میباشد. پژوهش تحقیق حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. ابزار گرداوری دادهها شامل آزمون سنجش ظرفیت حافظه فعال دانیمن و کارپنتر (1980)، آزمون ریاضی کی مت (1988)، پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (EPT) - 1999 و پرسشنامه حل مسیله هپنر PSI- 1987 است. به منظور انجام پژوهش حاضر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم انتخاب و در 2 گروه آزمایش 15 نفر، (8 پسر و 7 دختر) و گروه کنترل 15 نفر، (8 پسر و 7 دختر) قرار گرفتند. در ابتدا دادههای حاصل از پرسشنامه جمع آوری و پس از ورود به نرم افزار SPSS-24 تجزیه وتحلیل مربوط به آن در قالب تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که مداخله حافظه فعال میتواند موجب افزایش انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری درس ریاضی شود. همچنین، مداخله حافظه فعال میتواند موجب افزایش بهبود عملکرد تحصیلی و افزایش حل مسیله دانش آموزان با ناتوانی یادگیری درس ریاضی شود. آموزش حافظه فعال میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در بهبود اشکالات ریاضی در دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضیات مورداستفاده قرار گیرد.
The purpose of the current research is to investigate the effectiveness of active memory training on cognitive flexibility, improving academic performance and solving problems of students with learning disabilities in mathematics (case study: second secondary students in Islamabad Gharb city). The current research is a semi-experimental pre-test-post-test type with a control group. Data collection tools include Damine and Carpenter's working memory capacity test (1980), Kemet math test (1988), Dennis and Vanderwaal's cognitive flexibility questionnaire (2010), Pham and Taylor's academic performance questionnaire (EPT)-1999, and Hepner's problem solving questionnaire. PSI is 1987. In order to carry out the present research, using the available sampling method, 30 male and female students of the second secondary level were selected and divided into 2 experimental groups of 15 people (8 boys and 7 girls) and the control group of 15 people (8 boys and 7 girls). girl) were placed. At first, the data obtained from the questionnaire was collected and after entering SPSS24 software, the related analysis was done in the form of covariance analysis. The results showed that active memory intervention can increase the cognitive flexibility of students with learning disabilities in mathematics. Also, active memory intervention can increase the improvement of academic performance and increase the problem solving of students with the inability to learn mathematics.