چکیده:
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی آموزش حل مسائل کلامی مبتنی بر طرحواره بر بهبود کارکردهای اجرایی (حافظۀ کاری و بازداری) دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب ریاضی بود. این پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون و دارای گروه کنترل بود. از جامعۀ دانشآموزان پسر دورۀ ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 1400-1399 که اختلال یادگیری ویژه داشتند، به روش هدفمند 30 دانشآموز پایۀ دوم و سوم با اختلال یادگیری ریاضی انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفری بهصورت تصادفی قرار گرفتند. قبل از شروع آموزش، نمرات پیشآزمون از گروههای مورد مطالعه اخذ شد. سپس گروه آزمایش در 14 جلسۀ 45 دقیقهای در طول دو ماه، برنامۀ حل مسائل کلامی مبتنی بر طرحواره را آموزش دید، اما گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ کارکردهای اجرایی (BRIEF)، آزمون ریاضی کیمت (Key Math)، آزمون هوش وکسلر (WISC-IV) و بستۀ آموزش حل مسائل کلامی مبتنی بر طرحواره (SBI) بود. بعد از اتمام آموزش، نمرات پسآزمون اخذ و به روش کوواریانس چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر طرحواره، بر مولفههای کنترل بازداری و حافظۀ کاری در سطح 01/ 0 P< تاثیر منفی دارد. براساس نتایج، پیشنهاد میشود از آموزش مبتنی بر طرحواره برای بهبود مشکلات ریاضی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه در مدارس و مراکز اختلال یادگیری استفاده شود.
The objective of this research endeavor was to assess the efficacy of schema-based instruction in word problem solving as a means of enhancing the executive functions of mathematically impaired students with specific learning disorders. This was a semi-experimental study with a control group and a pre-test / post-test design. A purposive sampling method was employed to select 30 second and third grade students with math learning disorders at random from the community of male elementary school students in Tabriz who had specific learning disorders during the academic year 2020-21. These students were then divided into two groups of 15 individuals each. Prior to commencing the training, the study groups provided pre-test scores. Theexperimental group was subsequently instructed in the solution of word problems using Schema-Based Instruction (SBI) for a total of fourteen 45-minute sessions over the course of two months; yet the control group did not receive this training. The Executive Function Questionnaire (BRIEF), Wechsler Intelligence Scales (WISC-IV), and Iran Key Math are examples of research instruments. Post-test scores were collected and analyzed utilizing multivariate covariance subsequent to the instruction. The findings indicated that schema-based instruction negatively impacted the inhibition control and working memory components (p<0.05). It is recommended that educational institutions and learning disorders centers implement schema-based instruction in order to assist students with specific learning disorders in solving mathematical problems.
خلاصه ماشینی:
ir@tourajhashemi٤٦ اطلاعات مقاله چکیده هدف پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی آموزش حل مسائل کلامی مبتنی بر طرحواره بر بهبود کارکردهای اجرایی (حافظۀ کاری و بازداری) دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب ریاضی بود.
مسائل کلامی، یکی از متداول ترین برنامه های درسی مدارس به منظور انتقال دانش ریاضی به زمینه هـای زندگی واقعی است که در آن ، مسئله از طریق متن توصیف و یک یا چند سؤال کلامی طرح میشود و دانش آمـوزان جـواب را بـا استفاده از اعمال ریاضی و داده های عددی مسئله به دست میآورند (پونگسـکدی و همکـاران ١٣، ٢٠٢٠) کـه دارای مراحـل درک وضعیت داده شده در مسئله ، سازمان دهی کمیت ها، تصمیم گیری درمورد عملیات مناسب ریاضی، اجرای آن و بررسی نتیجه اسـت (برونو و همکاران ١٤، ٢٠٢١).
Jitendra, Harwell, Karl, Im, & Slater 13.
آموزش حل مسائل کلامی مبتنی بر طرحواره ، بر حافظۀ کاری دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی تأثیر دارد.
آموزش حل مسائل کلامی مبتنی بر طرحواره ، بر بازداری دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی اثرگذار است .
Schema-Based Instruction an Effective Approach to Word Problem Solving in Students with Specific Learning Disorders: A Review Study.
Schema-based instruction for mathematical word problem solving: An evidence-based review for students with learning disabilities.
Developing schema- based instruction program on the Mathematical world problem solving and evaluating its effectiveness on executive function and Math performance in specific learning disability with impairment in Mathematics.