چکیده:
جریانهای رهبریکننده و هدایتگر کفر نقش بهسزایی در تحولات جوامع و نظامهای هر جامعه دارند. از آنجا که این جریانها در اموری مانند جهتدهی به افکار عمومی و فرهنگسازی عمومی جامعه نقش عمدهای دارند؛ از این رو ضروری است تا این جریانها به خوبی شناسایی گردد تا انسانها با شناخت کافی مسیر خود را تعیین نمایند و در راستای تحقق مهدویت قدم بردارند. پژوهش حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانهای درصدد است«روش نیروسازی جریان کفر» را از منظر قرآن تبیین نماید. با مطالعۀ آیات قرآن روشها جریانسازی کفر در مقابل جریان مهدویت به دو دستۀ بینشی و عملی تقسیم شده است. از جمله روشهای بینشی«استخفاف»، «بیدین کردن»، «القای جدایی دین از سیاست»، «ایجاد تردید در باورهای دینی» و از روشهای عملی«سلبریتیها، سرمستان شهرت(سلبرتیها)»، «فسادانگیزی»، «افتراء به پیامبر؟ص؟»، «دنیاپرستی» و «بیهویت کردن جنسی» را نام برد.
The currents leading and directing disbelief play a significant role in the evolution of societies and systems of every society. Since these currents play a major role in matters such as directing public opinion and general culture of the society; Therefore, it is necessary to identify these currents well so that people can determine their path with sufficient knowledge and take steps towards the realization of Mahdism. The current research aims to explain the "method of strengthening the flow of disbelief" from the perspective of the Qur'an with a descriptive-analytical method and using library tools. By studying the verses of the Quran, the methods of disbelief are divided into two categories: insightful and practical. Among the insightful methods of "humiliation", "irreligiousness", "inducing the separation of religion from politics", "creating doubt in religious beliefs" and practical methods of "celebrities, the height of fame", "corruption", "defamation" to the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him)", "worldliness" and "gender depersonalization".
خلاصه ماشینی:
2. بیدین کردن یکیدیگر از روشهای بینشی نیرو سازی جریان کفر بیدین کردن جامعه است که به این مطلب خداوند متعال در سوره اعراف اشاره کرده که شیطان قسم خورده که آدمی را از راه دینداری به سمت بیدینی میکشاند: (ثُمَّ لَآتِینَّهُمْ مِنْ بَینِ أَیدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِم.
مقام معظم رهبری هم در بیاناتشان ما را از این توطئه شوم دشمن آگاه میکند و میفرماید: یکی از راههای تهاجم فرهنگی این است که جوانان مؤمن را از پایبندهای متعصبانه به ایمان منصرف کنند مانند همان کاری که در قرنهای گذشته در اندلس کردند، جوانها را ریختند در عالم فساد و شهوترانی و میگساری، این کارها در حال حاضر دارد انجام میگیرد(بیانات مقام معطم رهبری، 22/5/1372).
3. القای جدایی دین از سیاست آیات قرآن کریم بیان میکند که سیاست متن اسلام است و ما اسلام بیسیاست نداریم؛ در داستان بنیاسرائیل میخوانیم، هنگامی كه بر اثر هرج و مرج داخلی و نداشتن حاكمیت قوی و لایق، گرفتار ضعف و شكست شدند، و دشمنان بر آنان مسلط گشتند: ( أَلَمْ تَرَ إِلَى الْمَلَإِ مِنْ بَنِی إِسْرائِیلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى إِذْ قالُوا لِنَبِی لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِكاً نُقاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ((بقره: 246)؛ آیا مشاهده نكردى جمعى از بنىاسرائیل را بعد از موسى، كه به پیامبر خود گفتند: زمامدار(و فرماندهى)براى ما انتخاب كن تا(زیر فرمان او) در راه خدا پیكار كنیم.
روشهای عملی نیروسازی جریان کفر كافران علاوه برآنكه در حوزه بینش و اندیشه خود دچار خطا میشدند در حوزه رفتار نیز مرتكب اموری ناشایست میشدند كه خداوند سبحان در این آیه به برخی از آنها اشاره میکند: (وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّه((حج: 25)؛ و مردم را از راه خدا باز میدارند.