چکیده:
در قرن اخیر گردشگری به علت ایجاد درآمد، اشتغالزایی، رشد بخش خصوصی و توسعه زیرساخت کشورها به عنوان یک صنعت موردتوجه قرار گرفته است. بنابراین امروزه دولتها در پی آن هستند با برنامهریزی صحیح و حسابشده توریسم و گردشگری را در کشورشان گسترش دهند. گردشگری انواع متعددی دارد که یکی از محبوبترین آن، گردشگری روستایی است. اهمیت و محبوبیت این نوع گردشگری تا آنجاست که بسیاری از متخصصان حوزه گردشگری معتقدند روستاها در آینده به یکی از مهمترین مقاصد گردشگران تبدیل خواهند شد. لذا هدف از این پژوهش بررسی رابطه نمادهای فرهنگی و اصالت برند مقصد گردشگری با رفاه ذهنی گردشگران روستایی باتوجه به نقش میانجی درگیری فرهنگی بوده است. روش بکارگرفته شده در این تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی است. همچنین به دلیل اینکه رابطه بین متغیر مستقل و متغیر وابسته و متغیرهای میانجی مورد مطالعه قرار گرفتهاند، از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق مراجعهکنندگان به اقامتهای بومگردی در استان گلستان و روش نمونهگیری به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پیالاس استفاده گردید. نتایج نشاندهنده تأثیر مثبت نمادهای فرهنگی مقصد گردشگری بر رفاه ذهنی اخلاقی و رفاه ذهنی لذت جویانه گردشگران روستایی میباشد. نمادهای فرهنگی بر اصالت برند مقصد گردشگری تأثیر مثبت دارد. رفاه ذهنی اخلاقی گردشگران روستایی بر رفاه ذهنی لذتجویانه گردشگران تأثیر مثبت دارد. همچنین اصالت مقصد گردشگری در تأثیر نمادهای فرهنگی مقصد گردشگری بر رفاه ذهنی اخلاقی و لذت جویانه گردشگران روستایی نقش میانجی مثبت داشته است. همچنین درگیری فرهنگی پایدار در تأثیر نمادهای فرهنگی بر اصالت برند مقصد گردشگری نقش میانجی مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
لذا هدف از اين پژوهش بررسي رابطه نمادهاي فرهنگي و اصالت برند مقصد گردشگري با رفاه ذهني گردشگران روستايي باتوجه به نقش ميانجي درگيري فرهنگي بوده است .
همچنين اصالت مقصد گردشگري در تأثير نمادهاي فرهنگي مقصد گردشگري بر رفاه ذهني اخلاقي و لذت جويانه گردشگران روستايي نقش ميانجي مثبت داشته است .
با توجه به مطالب ذکر شده سوال اصلي اين پژوهش بـه ايـن شـرح اسـت : آيـا بـين نمادهـاي #$$000 فرهنگي و اصالت برند مقصد گردشگري با رفاه ذهني گردشـگران روسـتايي باتوجـه بـه نقـش ميـانجي درگيـري فرهنگي رابطه وجود دارد؟ ٢) مباني نظري گردشگري روستايي گردشگري روستايي ١يکي از انواع گردشگري است که با هدف بهره گيري از طبيعت و آدام و سنن روستائيان انجام مي شود.
ماتريس همبستگي و بررسي روايي واگرا به روش فورنل و لارکر(١٩٨١) 0/760 0/000 0/000 نمادهاي فرهنگي مقصد گردشگري ٠/٠٠٠ ٠/٨٥٤ ٠/٦٠٦ رفاه ذهني اخلاقي مصرف کننده 0,344 0,235 0,789 0/000 رفاه ذهني لذت جويانه 0,543 0,654 0,610 0,769 0/000 اصالت مقصد گردشگري 0,504 0,706 0,547 0,616 0,798 درگيري فرهنگي #$$004 اين امر در مورد تمام سازه هاي پژوهش صدق ميکند و نشان از تأييد روايي واگرا دارد.
خلاصه نتايج آزمون فرضيه ها با روش تحليل معادلات ساختاري رديف عنوان نتيجه 1 نمادهاي فرهنگي برند مقصد گردشگري بر رفاه ذهني اخلاقي گردشگران روستايي تأثير معناداري دارد.
در اين پژوهش به بررسي رابطه نمادهاي فرهنگي و اصالت برند مقصد گردشگري با رفاه ذهني گردشگران روستايي با توجه به نقش ميانجي درگيري فرهنگي پرداخته شد.
در فرضيه دوم ، تأثير نمادهاي فرهنگي برند مقصد گردشگري بر رفاه ذهني لذت جويانه گردشگران روستايي مورد آزمون قرار گرفت که نتيجه بررسي حاکي از آنست که همبستگي قابل مشاهده ، معناداري دارد.