Skip to main content
فهرست مقالات

مروری بر اندیشه های فلسفی و تربیتی دریدا

نویسنده: ؛ ؛ ؛

بهمن و اسفند 1382 - شماره 49 (13 صفحه - از 113 تا 125)

کلیدواژه ها : ساختارزدایی ،تعلیم و تربیت ،فرانوگرایی ،دریدا

کلید واژه های ماشینی : دریدا ،ساختارزدایی ،تعلیم و تربیت ،اندیشه‌های فلسفی ،دریدا با تحلیل فلسفی ،فرانوگرایی ،تربیتی ،اندیشه‌های فلسفی و تربیتی ،فلسفی ،تربیتی دریدا ،اندیشه‌های فرانوگرایی و دریدا ،نیچه ،هایدگر ،ژاک دریدا ،مسائل تربیتی ،اندیشه‌های تربیتی ،اندیشه‌های دریدا ،نامش با ساختارزدایی ،اندیشه‌های تربیتی دریدا ،اندیشه‌های فلسفی دریدا ،اندیشه‌های دریدا تأثیر ،اندیشمندان ،اندیشه‌های تربیتی و فلسفی ،تأکید بر عدالت ،هایدگر و نیچه ،دریدا بر عدالت ،تأکید ،دریدا تأثیر ،فرانوگرایان ،ساختارزدایی دریدا

"ژاک دریدا"یکی از دانشمندان فرا نوگرایی است که نامش با ساختارزدایی همراه است. وی در زمینه تعلیم و تربیت نیز با تأکید بر عدالت و برابری حقوق تمام افراد انسانی،مخالفت‌ خود را با هرگونه سلطه و تحمیل اندیشه و حتی تعیین اهداف و برنامه اعلام می‌کند. دریدا با بهره‌گیری ازاندیشه‌های اندیشمندانی چون سوسور،هایدگر و نیچه،مطالب‌ نوینی را طرح می‌کند.او ساختارزدایی را برنامه‌ای انتقادی می‌داند که مشروعیت خود را از معیار عدالت به دست می‌آورد.تأکید وی بر عدالت در مسائل تربیتی،فراهم‌سازی موقعیتی‌ برای پرورش فراگیران خلاق و نقاد است که بتوانند توانمندیهای خود را نشان دهند. نویسندگان بر این باورند که با عنایت به اهمیت طرح دیدگاه‌های نظری بویژه دیدگاه‌های نو، می‌توان دریچه‌ای به روی دست‌اندرکاران اندیشه‌های تربیتی و فلسفی گشود که طرح‌ اندیشه‌های فرانوگرایی و دریدا به طریق تحلیلی،کوششی در این باب است.نتایج این تحقیق‌ نشان می‌دهد که دریدا با تحلیل فلسفی جدید،حاشیه‌ها را به مرکز می‌کشاند و با ارزش دادن‌ به حاشیه و ترجیح زبان نوشتاری بر گفتاری،مسأله مهمی را مطرح می‌سازد که می‌تواند برای‌ دست‌اندرکاران مسائل تربیتی کارساز باشد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.