Skip to main content
فهرست مقالات

چشم اندازی به فرهنگ و رهبری در سازمان

نویسنده:

(40 صفحه - از 7 تا 46)

کلیدواژه ها :

فرهنگ ،فرهنگ سازمانی ،رهبری ،تحول سازمانی ،فرهنگ یادگیرنده ،رهبران معرفت‌پذیر

کلید واژه های ماشینی : فرهنگ، سازمان، فرهنگ سازمانی، لایه‌های فرهنگ سازمانی، تکامل، سطوح و لایه‌های فرهنگ، فرهنگ و رهبری، تغییر، مفروضات، ساختار

این مقاله پس از ارائه مقدمه‌ای که دیدگاه جدیدی را نسبت به سازمان در بردارد(نگرش‌ سه بعدی)به بیان تعاریف فرهنگ،فرهنگ سازمانی و پیشینه بحث فرهنگ سازمانی پرداخته‌ و سپس ویژگیهای فرهنگ سازمانی را براساس دیدگاه دو تن از اندیشمندان غربی برشمرده‌ است و در ادامه ماهیت رهبری را تبیین و در پی آن،تعریفهای مختلف و انواع رهبری را ذکر کرده است.پس از آن به بیان سطوح و لایه‌های فرهنگ سازمانی پرداخته است.بیرونی‌ترین‌ لایه،نمودهای فرهنگ سازمانی مثل لباس پوشیدن،سخن گفتن،عمل کردن و مناسک،آداب‌ و رسوم و درونی‌ترین لایه شامل باورها و اعتقادات و مفروضات مشترک است.در این زمینه‌ سه دیدگاه خاص مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در ادامه با بهره‌گیری از همین بحث دربارهء چگونگی تغییر در سطوح و لایه‌های فرهنگ سازمانی و نقش رهبران در این تغییر بحث‌ شده است. بخش پایانی بطور اخص به بحث فرهنگ و رهبری پرداخته که عمده‌ترین محورهای‌ بحث در ذیل سه محور عمده آمده است: 1-نقش رهبری در ساختن فرهنگ 2-تکامل فرهنگ و رهبری 3-فرهنگهای یادگیرنده و رهبران یادگیرنده

خلاصه ماشینی:

"چگونگی تغییر در سطوح و لایه‌های فرهنگ سازمانی و نقش رهبران در این تغییر بحث‌ 11-فرهنگ سازمانی مثل چسب اجتماع است که اعضای سازمان را به یکدیگر -از این تاریخ به بعد است که ادبیات وسیعی در موضوع فرهنگ سازمانی نوشته‌ (7)- Difficut to change در مورد فرهنگ سازمانی جدید است،تلفیق این ویژگیها در ساختاری نو است. شاین در بحث تغییر و تحول سازمانی و نقش رهبران در این تحول معتقد است که‌ نقشی است که رهبری در ایجاد و توسعه فرهنگ در مجموعه سازمان و یا گروه ایفا دادن سازمان در خلاف جهت یا به سمت موردنظر رهبر ایجاد شده است. اما نکته اساسی این است که رهبران چگونه باید به تغییر و ایجاد تغییر در فرهنگ سازمانی که تثبیت شده و به مرحلهء بلوغ رسیده است بسیار این فرایند در تغییر فرهنگ نیز به همین ترتیب باید به اجرا در آید. برای رهبران در این مرحله یافتن عناصری دورگه یا پیوندی در سازمان است که به رغم‌ چالش کلیدی در این مرحله برای رهبران این است که آنها باید همواره خود را به‌ سازمان به ثبات رسیده است و اکنون باید خود را از طریق رشد مداوم و فرایند تغییر قابل استفاده در این مرحله برای رهبران عبارت است از: اگر انجام دادن این نوع تغییرات بدون تخریب یا بازسازی سازمان موردنظر باشد،دوره زمانی مورد نیاز برای تأثیر آنها بین 5 تا 51 سال(و یا بیشتر)طول خواهد کشید. نوع تغییری در فرهنگ آن بسیار مشکل می‌شود زیرا اعضای سازمان به این فرهنگ‌ روند ایجاد و توسعه دیدگاه فرهنگ سازمانی در نظریه سازمان."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.