چکیده:
وهن دین از جمله عناوینی است که در بسیاری از مسائل مبنا و مدرک فتاوای معاصر واقع شده است، به گونهای که میتوان از حرمت وهن به عنوان یک قاعده فقهی نام برد. لیکن به دلیل فقر بحثهای نظری، ابعاد این قاعده به درستی تبیین نشده، ضوابط وهن تعیین نشده و ابهاماتی وجود دارد. این امر سبب شده است شرایط لازم برای استفاده ضابطهمند از وهن دین در فرآیند استنباط فقهی فراهم نشود و یا در متن برخی فتاوا اضطراب و تشویش پدیدآید. عدم توضیح دقیق معنای وهن دین، عدم تبیین تفاوت این اصطلاح با اصطلاحات مشابه و نیز عدم گونهشناسی وهن دین از جهت حکم شرعی، موجب شده استناد به وهن دین در بیشتر فتاوا به مناسک عزاداری محدود شود. نوشتار حاضر بر آن است که از رهگذر توصیف، نقد و تحلیل تعدادی از فتاوای مستند به وهن، ایدههای روشنی در زمینه ضابطهمند سازی وهن، تأثیر وهن به عنوان اولی و ثانوی، مرجع تشخیص وهن و غیره ارائه کند، مسیر استناد به وهن را کمی هموار کند و نگرانیهای ناشی از بهکارگیری غیرضابطه مند وهن را فروکاهد.
The weakening (wahn) of religion is one of the topics that are found in many basic issues and evidence of contemporary fatwas so the prohibition of weakening (wahn) the religion can be mentioned as a principle of jurisprudence. However due to the lack of theoretical discussions, the dimensions of this principle have not been properly explained, the criteria of weakening have not been determined, and there are ambiguities in this principle. This has caused the necessary conditions for the disciplined use of weakening the religion not to be provided in the process of jurisprudential inference, or the anxiety and worry to appear in the text of some fatwas. The lack of a detailed explanation of the meaning of weakness, the lack of explanation of the difference between this term and similar terms, and the lack of the typology of weakness in the religious decree (hukm al-sharʻi) has caused the reference to weakness in most fatwas to be limited to mourning rituals. This study aims to provide clear ideas in the field of regulation of weakness, the effect of weakness as primary and secondary, the reference for diagnosing weakness, and others, in order to make the path of reference to weakness a little smoother and reduce the concerns caused by the unregulated use of weakness.
خلاصه ماشینی:
در این اثر اولاً تمایز دو وجه وهن دین ازنظر حکم اولی و ثانوی بررسی نشده است؛ ثانیاً در مورد فتاوا هم تنها به فتاوایی که ناظر به حرمت قمهزنی است اشاره شده است و از نسبت آن با سایر مواردی که وهن دین مستند و متکای فتوا قرار گرفته، نشانی نیست؛ ثالثاً نویسنده تنها به یک تک روایت بهعنوان مستند وهن دین، اکتفا کرده است.
این گروه جایی دیگر در عین قبول لزوم اجرای احکام اسلامی به شیوهای که موجب وهن دین نباشد، در ذیل فتوای خود به این موضوع نیز توجه داشتهاند که صرف مخالفت بیگانگان و غیرمسلمانان با احکام اسلامی نباید موجب تسلیم مسلمانان و تعطیلی اقامه حدود شود (مکارم، 1427، الفتاوى الجدیده، 3/323).
تقیه یكی از دانشوران فقه بعد از نقل روایتی از امام رضا (ع) در باب لزوم توجه به جایگاه تقیه، یادآور شده است که عدم رعایت این جایگاه موجب وهن و تضعیف دین میشود.
دوم: در این فتوا هم به وهن دین در ساحت عنوان ثانوی و نیز به واکنش اجتماعی یک رفتار توجه شده است.
Qom. Ibn Bābiwayh al-Qommī, Muḥammad Ibn ʻAlī (al-Shaykh al-Ṣadūq).
Qom. Ibn Sayyidah, ʻAlī ibn Ismāʻīl.
Qom. al-Mūsawī al-Qazwīnī, al-Sayyid ʿAlī.
Qom. Muhannā, ʻAbdullāh ibn ʻAlī.
Research Article Religious Decree of Celebrating Norūz according to the Shīʻah and Sunnī Ḥadīth Sources Ahmad Ekrami/;Associate Professor Of Islamic Sciences & Culture Academy Of Qom; (Corresponding Author); ekrami1354@gmail.