چکیده:
یکی از مباحث مهمی که حکومت اسلامی با آن سروکار دارد، مسیله مالیات و منابع مالی شرعی است که از جمله آن خمس، زکات، جزیه، خراج و انفال میباشد. امروزه با عنایت به گسترش تکالیف دولتها، این امکان وجود دارد که این منابع برای اداره جامعه کافی نباشد؛ از این رو نظام حکمرانی ناچارا دست به وضع مالیاتهایی میزند که این مهم در هنگام تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصل 51 خود را نشان داد. یکی از افرادی که در روند تصویب این اصل نقشی به سزا و غیرقابل انکار داشته است، مرحوم شهید بهشتی است و به همین منظور نوشتار حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی درپی پاسخ به این پرسش است که " مالیات در نظام حقوقی ایران از چه جایگاهی در اندیشه شهید بهشتی برخوردار است؟ " نتایج این تحقیق نشانگر آن است که اولا شهید بهشتی از جمله قایلین به مشروعیت و جواز وضع مالیاتهای جدید توسط حکومت اسلامی علاوه بر مالیاتهای شرعی است. ثانیا ایشان اصل اولی در وضع مالیات را مالیات به شکل مستقیم دانسته که به صورت تصاعدی از درآمد مشروع افراد اخذ میشود و مالیاتهای غیرمستقیم صرفا هزینهای است که دولت برای تولید یک کالا میپردازد و بر قیمت تمام شده آن میافزاید و از این منظر مشکلی با مبانی فقهی نخواهد داشت.
One of the important issues that the Islamic government deals with, is the
issue of taxation and Sharia (Religious) financial resources, including Khums
(“a fifth” of the net income), Zakat (poor rates), Jizya (tax tributary), Kharaj
(yield of the field/land tax) & Anfal (public wealth). Today, due to the
expansion of government tasks, it is possible that these resources are not
enough to run the society; therefore, the governance system inevitably
imposes taxes, which was shown when the constitution of the Islamic
Republic was approved in Article 51. One of the persons who played a
significant and undeniable role in the process of approving this principle is
the deceased Martyr Beheshti, and for this purpose, this article with using
descriptive-analytical method, seeks to answer this question that what is
the position of tax in Iran’s legal system in Martyr Beheshti’s thought? The
results of this research show that first. Martyr Beheshti is among those who
believe in the legitimacy and permissibility of imposing new taxes by the
Islamic government in addition to Sharia taxes (Canonical/Islamic tax).
Secondly. He considered the first principle of taxation to be a direct tax,
which is levied incrementally from the legitimate income of individuals, and
indirect taxes only if the cost of supplying the goods is added to its finished
price, from the point of view of jurisprudence it does not face problems.