چکیده:
ایــن پــژوهش ســعی دارد بــا اســتفاده از روش مــردم نگــاری و بــا اســتفاده از تحلیــل داده هــایی کــه از
طریــق تکنیــک هــای مشــاهده ، مشــاهده مشــارکتی و مصــاحبه و همچنــین اســتفاده از مســتندات در
میدان که کتاب هـای درسـی بـوده اسـت ، بـه بررسـی مولفـه هـای آمـوزش هـای رسـمی و غیـر رسـمی
محیطـی زیسـتی و ارتبـاط آن بـا نگـرش هـا و رفتارهـای دانـش آمـوزان پسـر متوسـطه اول شهرسـتان
میانـــدورود بپردازد.میـــدان مطالعـــاتی پـــژوهش ، مـــدارس متوســـطه اول و دوم پســـرانه شهرســـتان
میانـدورود در نظـر گرفتـه شـده اسـت .نمونه مـورد بررسـی تعـدادی از ایـن مـدارس بـوده کـه بـا حضـور
مــداوم محقــق ، مشــارکت در میــدان و بعــد از مصــاحبه بــا ٣٥ نفــر، یافتــه هــای پــژوهش نشــان داد بــا
وجود افزایش توجـه بـه محـیط زیسـت و آمـوزش زیسـت محیطـی ، سـطح پـرداختن بـه آمـوزش زیسـت
محیطــی در مدرســه ، کتــاب هــای درســی ، خــانواده بــه انــدازه کــافی نیســت و در همــین راســتا
مشـاهدات محقـق نیـز نشـان از تنـاقض گفتـار و رفتـار برخـی از دانـش آمـوزان در خصـوص حفاظـت از
محیط زیست داشت با ایـن وجـود نتـایج مصـاحبه بـا دانـش آمـوزان نشـان داد همـه مولفـه هـای رسـمی
و غیر رسمی در نگرش و رفتـار دانـش آمـوزان تـاثیر گـذار بـوده اسـت کـه بیشـترین سـهم ایـن تـاثیر بـه
ترتیـب ١- مدرسـه و کتـاب هـای درسـی ٢- خـانواده ٣- رسـانه هـای گروهـی ٤- گـروه دوسـتان بـوده
است .
خلاصه ماشینی:
بررسي تاثير مولفه هاي آموزش هاي رسمي و غير رسمي محيط زيستي بر نگرش ها و رفتارهاي دانش آموزان پسر شهرستان مياندورود 1 محمدرضا قلي پور زرنديني 2 سيد قاسم حسني 3 علي اصغر فيروزجائيان چکيده ايــن پــژوهش ســعي دارد بــا اســتفاده از روش مــردم نگــاري و بــا اســتفاده از تحليــل داده هــايي کــه از طريــق تکنيــک هــاي مشــاهده ، مشــاهده مشــارکتي و مصــاحبه و همچنــين اســتفاده از مســتندات در ميدان که کتاب هـاي درسـي بـوده اسـت ، بـه بررسـي مولفـه هـاي آمـوزش هـاي رسـمي و غيـر رسـمي محيطـي زيسـتي و ارتبـاط آن بـا نگـرش هـا و رفتارهـاي دانـش آمـوزان پسـر متوسـطه اول شهرسـتان ميانـــدورود بپردازد.
سوال سوم با عنوان (( خوب آيا به چيزهايي که کتاب بهت در خصوص حفاظت از محيط زيست توضيح داده عمل مي کني؟ مثلا چه کار ميکني ؟)) ٩٨% از دانش آموزان بيان داشتند که به انچه فراگرفته اند عمل مي کنند و در رابطه با بخش دوم سوال ، (نريختن اشغال و جمع کردن آن در صورت ديدن ) با ٢١ مورد و (قطع نکردن درختان )با ٨ مورد بيشترين موارد اعلامي از سوي دانش آموزان بودن که آمار فوق با محتواي کتب درسي که حجم زيادي را به دو مولفه ي بالا پرداخته بودن رابطه مستقيمي دارند و اين نشانه تاثير گذاري مطالب درسي به عنوان مولفه رسمي آموزش زيست محيطي در جهت دهي به نگرش و سپس رفتار دانش آموزان مي باشد.