چکیده:
امروزه در مدارس و دانشگاهها و در سطح عمومی جامعه، علاقه به خواندن کتابهای تاریخی کاهش یافته است، علاقهمندسازی مخاطبان و فراگیران به تاریخ یکی از مباحث حائز اهمیت میباشد، یکی از راههای علاقهمندسازی به تاریخ، آشنایی با تاریخ محلی به نوعی تاریخ نزدیک میباشد، تاریخ محلی دارای تاریخچهی طولانی و اهمیت فراوان در دنیایی کنونی میباشد، در مقالهی حاضر با روش توصیفی- تحلیلی به دنبال تاثیرات آشنایی با تاریخ محلی در علاقهمندسازی مخاطبان به تاریخ بوده و از تجربیات میدانی نگارنده در عرصهی آموزش تاریخ در سطح مدارس استفاده شده است. آشنایی با تاریخ محلی تاثیرات زیادی در علاقهمند کردن نوجوانان و جوانان به تاریخ دارد و این امر با تغییر رویهی معلمان و مدرسان تاریخ در استفاده از روشها و ابزارهای تدریس مانند: استفاده از تصاویر، اسناد، فیلمها، و صداها،(IT) و غیره، اتفاق میافتد و نتایجی در بر دارد، آشنایی با تاریخ محلی موجب: جذابیت تاریخ برای مخاطبان، ایجاد هیجان در فراگیران، رقابت علمی، همدلی و همگرایی مردم، اهمیت بیشتر به تاریخ جزئی و شفاهی و توجه عامه مردم به تاریخ میشود.
Today, in schools and universities and at the general level of society, the interest in reading historical books has decreased, making the audience and learners interested in history is one of the important topics, one of the ways to make them interested in history. History, familiarity with local history is a kind of close history, local history has a long history and great importance in today's world, in the present article, with a descriptive-analytical method, looking for the effects of familiarity with local history in It is to make the audience interested in history and the author's field experiences have been used in the field of history education at the school level. Familiarity with local history has many effects in making teenagers and young people interested in history, and this is done by changing the practice of history teachers and lecturers in using teaching methods and tools such as: using pictures, documents, videos, and sounds, (IT) etc., happens and has results, familiarity with local history causes: the attraction of history for the audience, creating excitement in learners, scientific competition, empathy and convergence of people, more importance to partial history. And oral and public attention becomes history.
خلاصه ماشینی:
آشنايي با تاريخ محلي تاثيرات زيادي در علاقه مند کردن نوجوانان و جوانان به تاريخ دارد و اين امر با تغيير رويه ي معلمان و مدرسان تاريخ در استفاده از روش ها و ابزارهاي تدريس مانند: استفاده از تصاوير، اسناد، فيلم ها، و صداها،(IT) و غيره ، اتفاق ميافتد و نتايجي در بر دارد، آشنايي با تاريخ محلي موجب : جذابيت تاريخ براي مخاطبان ، ايجاد هيجان در فراگيران ، رقابت علمي، همدلي و هم گرايي مردم ، اهميت بيشتر به تاريخ جزئي و شفاهي و توجه عامه مردم به تاريخ ميشود.
com ١- مقدمه در دنياي کنوني، تاريخ علمي کاربردي و مهم براي حاکمان و مردم ميباشد، اين که حاکمان تاريخ را به عنوان يک ابزار قدرتمند در جهت اهداف فرهنگي و سياسي به کار ميبرند و مردم هم در جهت حفظ باورها و سنت ها و گاهي در راستاي مبارزه جويي و هويت خواهي استفاده ميکنند، علاقه مندي به تاريخ در دنيايي امروز در ميان نسل هاي نوجوان و جوان به شدت کاهش يافته است که دلايلي متعددي در اين جريان دخيل است ، از جمله : سرعت تحولات فناوري و نرم افزارهاي فراوان ، علاقه ي نسل جوان به خواندن مطالب مختصر و موجز، باعث کم توجهي به تاريخ و کتاب هاي قطور و پرحجم تاريخي شده است و ديگر اين که در مدارس هم بيشتر مطالب مربوط به تاريخ سياسي نظامي دولت ها و حکومت هاي جهان تدريس ميشود و بيشتر مردم آگاهي اندکي در مورد تاريخ اجتماعي خودشان دارند.