چکیده:
برجستهترین نمایندۀ تاریخ فلسفۀ ارمنی، متفکر نوافلاطونیِ قرون پنجم تا ششم، داویت (داوود) ملقب به شکستناپذیر است. او ادامهدهندۀ سنتی بود که در یونان باستان بهدست سقراط و افلاطون به اوج تکامل خود رسید. مطابق این سنت، فلسفه پیش از هر چیز، راهی برای زندگی است، شیوهای برای تحول و تکامل انسان. داویت با تبعیت از اصول پائدیای یونانی، فلسفه را مراقبت از نَفْس میداند که در آن، نظریه و عمل درهمپیچیدهاند، و شناخت جهان متکی بر کوشش فرد در جهت خودارتقائی است. نویسنده نشان میدهد که داویت در تعریف خود از فلسفه، تأکیدی مشهود بر اهمیت تلاش برای شکل دادن به خود یا به ارمنی «زارداروم» دارد و آن را ابزاری برای ساختبندی واقعیت، فهم یا بازاندیشی میداند. همچنین به این نکته اشاره شده است که میتوان از مفهومِ میشل فوکو دایر بر «مراقبت از نَفْس» و مفهوم پییِر هادوت مبتنی بر «ممارستهای معنوی» برای اشاره به ویژگیهای فلسفۀ خوشبینانۀ داویت سود جست. این فلسفه در نظریههای متفکران ارمنی همچون گریگور نارِکاتسی، گریگور ماگسیتروس، هُوهانِس ایماستاسِر، آراکِل سیونِتسی و دیگران بسط بیشتری یافت.
خلاصه ماشینی:
٢- پژوهشگر فلسفه 3- David The Invincible 4- self-improvement 5- Michel Foucault 6- Pierre Hadot ٧- اسامی به ترتیب عبارتند از: داویتِ شکست ناپذیر، فیلسوف بزرگ نوافلاطونی ارمنی در قرون پنجم تا ششم ، ادامه دهندة سنتی است که به دست سقراط و افلاطون به اوج شکوفایی خود در یونان باستان رسید.
متون یونانی آثار داویت در مجموعۀ «تفاسیر یونـانی بـر آثـار ارسطو١، جلد ١٨، بخش ٢» منتشر شده اند (١٩٠٤ ,Busse)، و یک کتاب او نیز بـه نـام «تفسیر تحلیلات ارسطو» فقـط بـه زبـان ارمنـی موجـود اسـت ( ,David the Invincible .
داویت راه حل را برای انسان در ایـن مـیدانسـت کـه کـار فلسـفه را معطـوف بـه مراقبت از نفس بداند.
ب ) بـدین شـیوه فـرد رابطـۀ خـود را بـا قـانون بیـان میدارد؛ ج ) ابـزاری هسـت کـه فعـل مراقبـت توسـط آنهـا «تربیـت نفـس را محقـق میسازد»: شخص خود را شـکل داده متحـول مـیکنـد و ایـن نتیجـۀ ممارسـت هـای معنوی است که فرد آگاهانه به آن ها میپردازد تا فاعل اخلاقی رفتار خود شود؛ و د) غایت یا به یونانی تلوس ، ارادة اقدام به این مراقبت است که هدف شخصیت به شمار میرود (١٩٨٦ ,Foucault).
(Hadot, 1995) بر همین قیاس ، داویت اظهار میدارد که فلسفه معطوف به مراقبت از نفس بوده و لذت بخش ترین و ممتازترین فعالیت برای انسان است .
بـه زعـم داویت ، تحقق این غایت فقط برای فیلسوفان ممکن است که بهترین نماینـدگان نـوع انسان و مدام مراقب نفوس خود هستند.
Ithaca, New York: Cornell University Press.