چکیده:
مکالمات مجرای اصلی شکل گیری تغییرات سازمانی هستند که میتوانند آهنگ پیادهسازی برنامههای تغییر را تسریع کرده یا کند و نامطلوب سازند و در نتیجه توفیق یا شکست برنامههای تغییر سازمانی را رقم بزنند. از این منظر یک برنامه تغییر سازمانی زمانی از آهنگ پیادهسازی مناسبی برخوردار است که گذری هموار از چهار سطح مکالمات ابتکاری، تفاهمی، عملکردی، و خاتمهدهنده داشته باشد. با این حال بروز هر نوع مانع ذهنی و زبانی در روند شکلگیری مکالمات تغییر فوق منجر به عدم پیادهسازی مطلوب این برنامهها در زمان مقرر و تجربه آهنگ تغییرات کند و ناموفق در سازمان میشود. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر، واکاوی عوامل موثر در تحقق بهنگام و موفق یا دیرهنگام و ناموفق اجرای برنامههای تغییر در بستر مکالمات سازمانی در هلدینگ آموزشی سبحان است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که برای جمعآوری داده از ترکیب فنون کیفی مصاحبه نیمهساختاریافته، مشاهده مشارکتی و تحلیل اسناد و برای تحلیل داده از تحلیل مضمون بهره میبرد. مشارکتکنندگان کلیه دستاندرکاران و افراد دخیل در دو برنامه تغییر هلدینگ آموزشی سبحان هستند. یافتهها نشان میدهد مکالمات عملکردی و سپس تفاهمی بیشترین حجم مکالمات تغییر و در نتیجه، اثرگذاری را در کندسازی آهنگ پیاده-سازی تغییرات به خود اختصاص میدهند. همچنین یافتهها نشان میدهد بیشتر موانع ذهنی و زبانی شکلگیری مکالمات موثر تغییر در سطح مکالمات تفاهمی روی میدهند اما مکالمات عملکردی حجم بیشتری از مکالمات تغییر را به خود اختصاص داده و نقش مهمتری در پیشبرد برنامههای تغییر دارند.
Conversations are the main channels for the formation of organizational changes that can speed up or slow down the speed of change implementation and thus determine the success or failure of organizational change programs. From this viewpoint, an organizational change program has a suitable implementation speed when it has a smooth passage through the four levels of initiative, understanding, performance, and closure conversations. However, the occurrence of mental and linguistic barriers in the process of formation of the change conversations leads to the failure of the desired timely implementation of these programs. Based on this, the aim of the current research is to explore the effective factors in timely and successful or late and unsuccessful implementation of change programs in the context of organizational conversations in Soban Educational Holding. This research is a qualitative study that uses a combination of qualitative techniques of semi-structured interviews, participatory observation, and document analysis to collect data, and uses thematic analysis to analyze the data. The participants are all the organizational members involved in the two change programs of Soban Educational Holding. The findings show that performance and then understanding conversations account for the largest volume of change conversations and, slowing down the speed of change implementation. Additionally, the findings show that most of the mental and linguistic barriers to the formation of effective change conversations occur at the level of understanding conversations, but performance conversations occupy a larger volume of change conversations and thus, play a more important role in advancing the changes.