چکیده:
میراث فرهنگی، هستی تاریخی یک ملت است. میراث فرهنگی کارکردهای داخلی، ملی و بین المللی داشته و ذاتا دارای «ارزش» هست؛ ازجمله مهمترین ارزشها «هژمونی نمادین» است. ارزش نمادین میراث فرهنگی و تبدیل آن به داراییهای فرهنگی در کشورهای مقصد، ابرقدرتها را به فکر تصاحب داراییهای فرهنگی کشورها، به ویژه در کشورهای صاحب میراث فرهنگی غنی انداخته و «منازعه داراییهای فرهنگی» را شکل داده است؛ ازجمله مصادیق آن، تخلیه موزه موصل کشور عراق توسط «داعش» که احتمالا به نفع موزههای بزرگ جهان بود. میراث فرهنگی نماد و نمود تلاش جمعی یک ملت در بستر زمان و ذخیره دانایی و توانایی نسلهای گذشته هستند. پس آثار فرهنگی و اشکال متنوع آن به مثابه موجود زندهای هستند که میتوانند همواره بازیابی/بازسازی و حفاظت شوند و به صورت مداوم برای کشورها کاربردهای متنوع و متعدد داشته باشند، و ابرقدرتها با بردن آثار و خالی نمودن این کشورها از میراث فرهنگی، به واقع قدرت نمادین کشورها را تخلیه مینمایند. پرسش این پژوهش، تبیین ارزشها، به ویژه ارزش «هژمونی نمادین» میراث فرهنگی است. میراث فرهنگی مصداق جغرافیای فرهنگی یک سرزمین است که حوزه نفوذ و رقابت تلقی میشود. شیوههای جلوگیری از حوزه نفوذ و مصادره میراث فرهنگی چگونه است؟ پژوهش حاضر، نظریهای را ارایه میدهد که براساس این نظریه، میراث فرهنگی به مثابه دارایی فرهنگی قلمداد شده و میتواند جایگاهی بااهمیت در تصمیمات اقتصادی، جغرافیای سیاسی و جغرافیای فرهنگی کشور داشته باشد. درنهایت، شکلگیری منازعه داراییهای فرهنگی در خاورمیانه را با ذکر مصادیقی تبیین، و دلایل منازعه قدرتها برای تصاحب میراث فرهنگی کشورهای هدف را تحلیل کرده است.
Cultural Heritage is the historical existence of a nation. Cultural heritage has
internal, national and international functions and has intrinsic value. Among the most
important values is “symbolic hegemony”. The symbolic value of cultural heritage
and its transformation into cultural assets in the destination countries has made the
superpowers think of acquiring the cultural assets of the countries, especially in the
countries with rich cultural heritage, and has formed the “cultural assets conflict”.
Cultural heritage is the symbol and manifestation of collective efforts of a nation
in the context of time and storage of knowledge and ability of past generations.
Therefore, cultural property and its diverse forms are like living beings that can
always be restored/reconstructed and protected and have diverse and numerous uses
for countries on a continuous basis; Superpowers by taking the cultural property
and emptying these countries of cultural heritage; In fact, they drain the symbolic
power of countries. Superpowers by taking the cultural property and emptying these
countries of cultural heritage; in fact, they drain the symbolic power of countries. .
The purpose of this article is to explain the values, especially the value of “symbolic
hegemony” of cultural heritage. The theory of “symbolic hegemony and conflict of
cultural assets” is a reflection of the story and cultural narrative of imperialism that
has taken place around the country of Iran and countries with geo-cultural value.
Considering cultural heritage as cultural assets and its geo-cultural values for a land;
it is a special narrative type of cultural heritage that does not have much place in Iran’s
cultural heritage literature.