چکیده:
کتیبه نگاری در تزیینات بناهای دوران اسلامی، از قرون اولیه اسلامی تاکنون موردتوجه هنرمندان قرار گرفته است. کتیبهها به مرور زمان و در اثر عوامل مختلف آسیب میبینند و نیاز به مرمت پیدا میکنند. با توجه به این که هرساله در کشور، حجم گستردهای از عملیات مرمتی برروی آثار تاریخی آسیب دیده، ازجمله کتیبهها انجام میشود. با بررسیهای صورت گرفته دیده شد که در اکثر موارد مرمتهای انجام شده، سلیقهای و گاه نادرست است. برای رسیدن به مهمترین علتهای مرمت نادرست در کتیبههای نوشتاری از روش کیفی و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تیوری) بهره برده شد؛ این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی است. دادهها ازطریق مشاهدات میدانی و مصاحبه با 12 نفر از افراد در ارتباط با مرمت کتیبهها و به شیوه نمونهگیری هدف مند جمع آوری شد و دادهها تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. نتایج پژوهش نشان داد که علاوه بر نبود معیار موافق با مبانی نظری مرمت، با توجه به مطرح بودن مقوله خط و خوشنویسی، عواملی مانند تجربه گرایی خودمدار، تنوع دیدگاه و عدم شناخت و آگاهی کتیبه نگار و استادکار سنتی از قوانین مرمتی و نبود دیدگاه هنری استادکار سنتی نسبت به وجوه مختلف کتیبه نگاری، سوق دهنده به مرمتهای نادرست بوده و البته عدم برگزاری دورههای آموزشی ازطرف نهادهای متولی امر مرمت نیز دخیل بوده است؛ هم چنین تنوع رویکردها در مرمت کتیبهها و عدم توجه به قواعد حاکم بر هنر کتیبه نگاری، به عنوان مهمترین پیامدهای مرمت کتیبهها به شمار میآید.
Inscriptions in the decorations of building of the Islamic period have been noticed by
artists since the early Islamic centuries. Overtime, inscriptions are damaged by various
factors and need to be restored. Considering that every year in the country, a large
amount of restoration operations are carried out on damaged historical monuments,
including inscriptions. It was seen through the investigation that in most cases the
restorations are tasteful and sometimes incorrect. In order to find the most important
causes of incorrect restoration in written inscriptions, the qualitative method was used,
and the grounded theory method was used to analyze the data. This research is practical
in terms of purpose. The data was collected through field observations and interviews
with 12 people related to the restoration of inscriptions and by purposeful sampling, and
the data continued until theoretical saturation was reached. The results of the research
showed that in addition to the lack of criteria that agree with the theoretical foundations
of restorations, due to the prominence of the calligraphy and category, factors such
as self-centered empiricism, the variety of viewpoints, knowledge and awareness of
the traditional master craftsman and the rules of restoration and the lack of the artistic
perspective of the traditional master craftsman. For various reasons, inscriptions have
led to incorrect restorations, and of course, the lack of training courses by the institutions
in charge of restoration has also been involved. Also, the variety of approaches in
the restoration of inscriptions and lack of attention to the rules governing the art of
inscriptions are considered as the most important consequences of the restoration of
inscriptions.