چکیده:
هدف: بررسی تجارب زیسته معلمان در خصوص چالش ها و آسیب های ارزشیابی کیفی-توصیفی دوره ابتدایی در دوره بحران کرونا.
روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع کیفی وبه روش پدیدار شناسی است.در این تحقیق با 16 نفراز معلمان زن ومرد شهرستان کرج که در سال تصیلی 1401-1400در دوره دوم ابتدایی مشغول خدمت بودند به صورت نیمه ساختاریافته مصاحبه شد. انتخاب مشارکت کنندگان به روش هدفمند انجام شد. تحلیل دادهها بر اساس راهبرد هفت مرحلهای کلایزی صورت پذیرفت.
یافتهها: تحلیل مصاحبه معلمان منجر به شناسایی سه مضمون کلی: شامل 1- آسیب های ارزشیابی کیفی- توصیفی و دلالت های متناظر با عناصر برنامه درسی 2- آسیب های ارزشیابی کیفی توصیفی ودرک متعارض ذینفعان 3- آسیبهای ارزشیابی کیفی- توصیفی در ابزار و اجرا شد.
نتیجهگیری: بررسی تجارب زیسته معلمان در این تحقیق نشان داد که در دوره بحران کرونا و آموزش غیر حضوری؛ معلمان در عملیاتی نمودن اهداف و اصول ارزشیابی کیفی- توصیفی با چالش های متعددی رو به رو شده اند و از مهمترین آن ها می توان به کاهش کیفیت ارزشیابی از آموخته های یادگیرندگان به دلیل امکانات محدود در ارائه ی بازخوردها و کاهش سواد دانش آموزان در مهارت های اساسی اشاره نمود.
Objective: Studying lived experiences of teachers for identifying challenges and problems of qualitative description evaluation of Primary School Course of Study at Corona Virus Crisis Era. Methods: This is a qualitative-descriptive & phenomenological study. In this research 16 male and female teachers of primary course of study who were teaching at Karaj County in the Educational Year 2021-2022 were interviewed by the semi-structured interview method. The respondents were selected purposefully. The data were analyzed via 7-Stage Strategy of Colaizzi . Results: Analysis of the teachers’ interviews resulted in 3 general implications: 1- Problems of Qualitative-Descriptive Evaluation , and related elements in the curriculums 2- Problems of Qualitative-Descriptive Evaluation and contradictory understanding of the beneficiaries 3- Problems of Qualitative-Descriptive Evaluation in Tools & Execution Phase. Conclusion:. Analysis of the interviews with the teachers showed that in the era of corona virus crisis and on-line education, they were facing variety of challenges in materialization of principles and objectives of the qualitative descriptive evaluation. The most important of which was reduction of quality of evaluation of the contents learned by the students due to limited possibility of receiving feedbacks and low literacy of the students in basic skills.
خلاصه ماشینی:
Brown 10Assessment of Learning 11Assessment as Learning 12 Assessment for Learning 13Klenowski 14descriptive qualitative evaluation 15 Feed back 16 Direct observation 17 Anecdotal record 18Performance assessment 19 Learning activities 20 Inquiry 21 Proplem solving 22 Instructional trip 23Jan chappuis 24Information and Communications Technology از مردم (مرکز آموزشي ملي علوم چين ،٢٠٢٠)١ عدم فوريت در ارائه ي بازخورد، عدم توانايي نظارت بر عملکرد دانش آموز عدم اجراي خودسنجي و هم سال سنجي(کارترو، ناپيرالا و همکاران ،٢٠٢١)،کاهش انگيزه (گاربه ، اوغورلو وهمکاران ،٢٠٢٠)، چالش هاي آموزشي، مديريتي، فرهنگي،مالي(زارع خليلي وفريدوني، ١٣٩٩)، ضعف ارزشيابي به صورت عيني وکاربردي(انور حاجي زاده ، قادر عزيزي وهمکاران ،١٣٩٩)، کمبود منابع انساني و زير ساخت ها(ساري و ني ير٢٠٢٠،٢)، عدم اثر بخشي، عدم تسلط کافي دانش آموزان ، والدين و معلمان با فضاي مجازي (زارع خليلي و فريدوني، ١٣٩٩)، افزايش ١٥ درصد فقر يادگيري (ساوادرا و همکاران ،٢٠٢١) تشديد کم کاري دانش آموزان به دليل اطمينان از ارتقاء به پايه بالاتر (بهائلو و گويا، ١٣٩٨) کم سوادي دانش آموزان (فاتح نژاد و انديشمند،١٣٩٨)، رو به رو بوده است .
هدف از پژوهش حاضر و ضرورت آن اين است که با واکاوي تجارب زيسته ي معلمان آسيب هاي ارزشيابي کيفي- توصيفي را در دوران مواجهه با پاندمي کرونا مورد بررسي قرار دهد چرا که به حق اين دوران را ميتوان يک تجربه خوب هم از لحاظ بهره مند شدن ازمزاياي فاوا و هم يک مانور جهت روبه رو شدن با بلايايي از اين قبيل خصوصا درکشوري مانند ايران که با زمينه هاي اتلاف وقت و سرگرداني دانش آموزان به مناسبت هاي 1China National Institute of Education Sciences 2 Sari & Nayır گوناگون ، آلودگيها و برودت زمستاني به شکل فراوان مواجه است ، قلمداد کرد مشروط بر آن که به درک و تجربه هاي روايت شده معلماني که با تمام وجود در اين دو سال نه تنها پاسخگوي عوامل فوق و همچنين دانش آموزان بودند بلکه تحت فشار و تحميل برنامه هاي ناخواسته و متاثر از اين دوران از سوي والدين نيز بودند توجه شود.