چکیده:
در فرآیند آموزش و یادگیری عوامل متعددی دخیل هستند و محققان همواره برای بهبود و تسریع این فرآیند به دنبال راهکارهایی بودهاند. یکی از این عوامل موثر متغیرهای فردی، خانوادگی، شناختی و فراشناختی می باشد. خانواده به عنوان نخستین محیط پرورشی کودک در پرورش ویژگی های گوناگون کودکان نقش فراوانی دارد. سبک های فرزندپروری، الگوهایی از پرورش فرزندان است که از تعامل بهنجار والدین و پاسخ آنها به رفتار فرزندان شکل می گیرد. از طرف دیگر شناخت به معنای عام آن یعنی دانستن و شامل فرایندهای عالی ذهنی مانند: حل مسئله، خلاقیت، درک مطلب، ربط دهی و استدلال می گردد، در حالیکه فراشناخت دانش نسبت به تمام فرایندهای شناختی است. فراشناخت بر دانش فرد درباره فرایندهای شناختی خود، فرایند عمل، سازماندهی و هماهنگی مجموعه ای از جریانها و نیز هر گونه دانش یا کنش شناختی که موضوع آن شناخت یا تنظیم شناخت باشد اطلاق می گردد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش متغیرهای فردی، خانوادگی، شناختی و فراشناختی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد شناخت دانش آموزان درباره توانایی هایشان و آگاهی از راهبردهای شناختی و فراشناختی، منجر به بهبود یادگیری و افزایش عملکرد تحصیلی در آنها می گردد. همچنین سبک های فرزندپروری در واقع یکی از ابعاد خانواده است که طبق پژوهشها تاثیر بسیار و سازنده ای در تمام زمینه های روانی، اجتماعی و تحصیلی داشته و در این راستا سبک فرزندپروری مقتدرانه تاثیر مثبتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد.
Many factors are involved in the teaching and learning process and researchers have always been looking for solutions to improve and speed up this process. One of these effective factors is individual, family, cognitive and metacognitive variables. Family, as the first educational environment of a child, plays a great role in the development of various characteristics of children. Parenting styles are models of raising children that are formed from the normal interaction of parents and their response to children's behavior. On the other hand, cognition in its general sense means knowing and includes higher mental processes such as: problem solving, creativity, understanding, linking and reasoning, while metacognition is knowledge about all cognitive processes. Metacognition refers to a person's knowledge about his cognitive processes, the process of action, the organization and coordination of a set of flows, as well as any knowledge or cognitive action whose subject is cognition or the regulation of cognition. The current research was conducted with the aim of investigating the role of individual, family, cognitive and metacognitive variables in the academic performance of students and was conducted in a descriptive and content analysis method. The results of the research show that students' knowledge of their abilities and awareness of cognitive and metacognitive strategies leads to improved learning and increased academic performance in them. Also, parenting styles are actually one of the dimensions of the family, which according to research has a great and constructive effect on all psychological, social and academic fields, and in this regard, authoritative parenting style has a positive effect on the academic progress of students.