چکیده:
این پژوهش قصد دارد رابطه میان هوش های چندگانه و نیازهای روان شناختی با نحوه استفاده از اینترنت را بررسی کند. جامعه آماری، دانش آموزان دختر دوره متوسطه نواحی ٥گانه شهرستان تبریز، در نظرگرفته شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع توصیفیپیمایشی و ماهیت تحقیق روش همبستگی است. دادهها از طریق پرسشنامه در مدارس دخترانه دوره متوسطه توزیع گردید و از تعداد ٤٥٠پرسشنامه جمع آوری شده تعداد ٣٩١پرسشنامه مورد تائید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با با استفاده از نرم افزارهای LISREL8. 8 & SPSS24 انجام یافته است. نتایج نشان داد بین هوش موسیقیایی با نحوه ارتباط با دوستان و اطلاعات عمومی و آزادی و اقتصاد ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد، از طرفی بین هوش درون فردی با نحوه استفاده اقتصادی از اینترنت رابطه مستقیم و معنادار و با نحوه ارتباط با دوستان به واسطه استقلال بطور غیرمستقیم رابطه وجود دارد، همچنین هوش درون فردی رابطه مستقیم و معناداری با نیاز به استقلال و تعلق دارد، هوش دیداری رابطه مستقیم با نحوه استفاده علمی- تحصیلی از اینترنت دارد. هوش طبیعت گرا رابطه مستقیم با نیاز به استقلال و رابطه غیرمستقیم با ارتباط با دوستان از طریق اینترنت بواسطه استقلال دارد. نیاز به استقلال با ارتباط با دوستان رابطه مستقیم و معناداری دارد، همچنین شایستگی ارتباط مستقیم و معناداری با اطلاعات عمومی و علمی- تحصیلی دارد. بنابراین هوش های چندگانه که شامل ٨ زیرمقیاس و نیازهای روان شناختی که شامل ٣ زیرمقیاس میباشند عامل برجسته و تاثیرگذار بر نحوه استفاده از اینترنت در میان دانش آموزان دختر دوره متوسطه نواحی ٥ گانه شهرستان تبریز میباشند.
This research seeks to explore the relationship between multiple intelligences and psychological needs with how to use the Internet. The statistical population is the secondary school students of the five districts of Tabriz city. The research is applied to the target and in terms of information gathering, a survey is descriptive and the research quality is a correlation method. Data were distributed through questionnaires in high school girls' schools. Of the 450 questionnaires, 391 questionnaires were approved. Data analysis was performed using SPSS24 & LISREL8.8 software. The results showed that there is a direct and significant relationship between musical intelligence and its relationship with friends and public information, and freedom and economy. On the other hand, there is a direct and significant relationship between intrinsic intelligence and the way of using the Internet from the Internet, and how to communicate with friends through independence. Indirectly, there is a relationship, and intrapersonal intelligence has a direct and significant relationship with the need for autonomy and belonging; visual intelligence has a straightforward relationship to the way the scientific-educational use of the Internet is. Naturalistic intelligence has a direct relationship with the need for independence and indirect relationship with friends through the Internet through independence. There is a direct and significant relationship between the need for independence and friendship, as well as direct and significant competency with general and scientific information. Therefore, multiple intelligences including 8 subscales and psychological needs which include 3 subscales are a prominent and influential factor on how to use the Internet among secondary school students in the 5 districts of Tabriz city.