چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزشی برنامه هوش موفق استرنبرگ بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان بیش فعال صورت گرفت. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری در این پژوهش کلیه ی دانش آموزان دبستانی دختر مدرسه علوی کودک شهر تبریز در سال تحصیلی ١٤٠٠-١٤٠١ بودند. برای انتخاب نمونه، ٢٠ نفر از دانش آموزانی که بالاترین نمره را از پرسشنامه ی مرضی کودکان کسب کردند به شیوه ی نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه کنترل و آزمایش هر گروه ده نفر قرار گرفتند. آموزش برنامه هوش موفق استرنبرگ به مدت ١١ جلسه به صورت گروهی بر روی گروه آزمایش انجام شد. برای اندازه گیری از پرسشنامه عصب روانشناختی کانرز استفاده شد. دادهها به روش توصیفی و تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج: یافتهها نشان داد که آموزش برنامه هوش موفق استرنبرگ بر کارکرد اجرایی (حل مساله، برنامه ریزی، توجه پایدار و سازمان دهی رفتاری-هیجانی) دانش آموزان بیش فعال موثر است نتیجه گیری: آموزش برنامه هوش موفق استرنبرگ سبب بهبود مولفه های کارکردهای اجرایی میگردد.
Introduction : The current research aimed to investigate the effectiveness of Stenberg's successful intelligence program upon executive functions of hyperactivity disorder primary school students. Method: The statistical population of the current research consisted of all hyperactive female students at Alavi school in Tabriz- Iran. for this purpose, 20 hyperactivity disorder students were selected through those students that had the high scare in the canners nerve psychological scale and CSI.(10 students in the experimented group and another 10 students in the control group.) The Sternberg's successful intelligence program was administered on the experimental group. To analyze the research data, covariance analysis was employed. Result: Findings revealed that training of the Sternberg's successful intelligence program was effective on executive functions. (problem solving, planning, sustained attention, emotional-behavioral organization). Conclusion: The Sternberg's successful intelligence program could be employed as an intervention method for improving executive functions of children.