چکیده:
هدف: در چند دهة اخیر حقوق شهروندی به یکی از پیچیدهترین مسائل سیاسی و اجتماعی تبدیل شده و توجه متفکران و سیاستمداران زیادی را به خود جلب کرده است. در موضوع آگاهی از حقوق شهروندی و عوامل آن، تحقیقات متعدد با نتایج متفاوت در ایران انجام گرفته که ترکیب و جمعبندی نتایج مربوط ما را به درک روشنتری از این واقعیت پراهمیت رهنمون خواهد ساخت. فراتحلیل حاضر با هدف شناسائی نقاط افتراق و اشتراک تحقیقات این حوزه و شناسائی مهمترین عوامل موثر بر آگاهی از حقوق شهروندی در ایران است. روش: جمعیت آماری این تحقیق همهی مقالات معتبر علمی هستند که در سالهای 1380 تا 1400 با موضوع آگاهی از حقوق شهروندی و عوامل آن منتشر شده اند. ملاک انتخاب مقالات برای فراتحلیل، اندازه اثر عوامل بر آگاهی از حقوق شهروندی بوده است که در نهایت به انتخاب 22 مقاله معتبر انجامیده است. یافتهها: نتایج فراتحلیل نشان میدهد اولا آگاهی از حقوق شهروندی در ایران در حد متوسط است. ثانیا از میان عوامل عدیده، مشارکت اجتماعی، پایگاه اقتصادی-اجتماعی و مصرف رسانهای نسبت به سایر عوامل، تاثیر بیشتری بر آگاهی از حقوق شهروندی در ایران داشته است. ثالثا تحلیل اندازه اثر نشان میدهد اثر معنادار مشارکت اجتماعی، پایگاه اقتصادی-اجتماعی و مصرف رسانهای بر آگاهی از حقوق شهروندی به ترتیب برابر 32/ 0، 27/ 0 و 26/ 0 بوده است. با توجه به تاثیر این متغیرها بر آگاهی از حقوق شهروندی میتوان پیشنهاداتی مثل معرفی تشکلها، انجمنها سمن ها، سازمان های غیر دولتی و... در زمینههای مختلف به شهروندان و تشریح فعالیت های مختلف آنان برای افزایش میزان حضور در عرصههای عمومی؛ استفاده از ظرفیتهای سازمان صدا و سیما برای تولید برنامه هایی با موضوع شهروندی؛ و فراهم آوردن زمینة مناسب جهت مطالبة حقوق شهروندی از طریق برنامه های تلویزیونی، پیامکی و سامانه اینترنتی؛ ارائه کرد.
Aim: In the recent decades of citizenship rights to become one of the most complicated social and political issues and has attracted the attention of many thinkers and politicians. On the issue of awareness of citizenship rights and its factors, several studies have been conducted with different results in Iran, that combine and summarize our results will lead to a clearer understanding of this important fact. Meta-analysis aimed to identify points of differences and similarities of research in this field and identify the most important factors influencing the awareness of citizenship rights in Iran. Method: Population of the study almost scientific papers that are the subject factors awareness of citizenship rights in 2001 and 2021 were published. Finally, 22 papers selected and analyzed with the Comprehensive Meta-analysis software. Finding: The results of the meta-analysis shows that first awareness of citizenship rights in Iran is average. Second of numerous factors, social participation and social - economic status and media consumption compared to other factors, a greater impact on awareness of citizenship rights in Iran. Third, the effect size analysis shows a significant effect of social participation, social - economic status and media consumption on awareness of citizenship rights were 0.32, 0.27 and 0.26 respectively. Considering the impact of these variables on the awareness of citizenship rights, the following suggestions can be made: introducing organizations, associations, associations, non-governmental organizations in different fields to citizens and explaining their various activities for increasing the level of people's participation; Using the capabilities of the Broadcasting Organization to produce programs on the subject of citizenship; and providing a suitable environment for demanding citizenship rights through television programs, text messages and the Internet system.