چکیده:
اگرچه در مواردی بسیار، به مشکلات کودکان تکزبانۀ اُتیستیک در روایت داستان و کارکردهای اجرایی آن اشاره و پرداخته شده است اما در رابطه با تأثیر دوزبانگی بر این مهارتها، در افراد دوزبانه، به ویژه در کودکان دوزبانۀ ایرانی، اطلاعات کافی در دسترس نیست. پژوهش حاضر تأثیر دوزبانگی بر روایت داستان و کارکردهای اجرایی 20 کودک 7 تا 12 سالۀ دوزبانۀ کردی-فارسیزبان و تکزبانۀفارسیزبان اُتیستیک را با 20 کودک دوزبانه و تکزبانۀ طبیعی مورد مقایسه قرار داده است. داستانهای روایت شدۀ آزمودنیها، در سطح ریزساختار، مورد تحلیل قرار گرفتند. همچنین تکالیف کارکردهای اجرایی یعنی تکلیف توجه دیداری کلی-جزئی و تکلیف حافظۀ فعال 2-Back نیز اجرا گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که کودکان دوزبانۀ اُتیستیک در مقایسه با کودکان تکزبانۀ اُتیستیک عملکرد بهتری در پیچیدگی ساختار داستان و استفاده از بندهای قیدی دارند. در انجام بخش کلی تکلیف توجه دیداری، کودکان دوزبانۀ اُتیستیک در مقایسه با کودکان تکزبانۀ اُتیستیک که در مقایسه با سایر گروهها بیشتر از اطلاعات جزئی استنتاج میکردند، سرعت و صحت پاسخهای آزمودنیهای دوزبانۀ اُتیستیک در انجام تکلیف 2-back در مقایسه با آزمودنیهای تکزبانۀ همتای آنها بالاتر بود. تحلیلهای همبستگی بین روایت داستان و کارکردهای اجرایی نشان داد که آزمودنیهای دوزبانۀ اُتیستیک در مقایسه با کودکان تکزبانۀ همتای خود از گسترۀ وسیعتری از کارکردهای اجرایی خویش در روایت داستان بهره میجویند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که کودکان دوزبانۀ اُتیستیک در مقایسه با همتایان تکزبانۀ خود از نظر تولید عناصر ریزساختار داستان و همچنین توجه دیداری و مهارتهای حافظۀ فعال عملکرد بهتری دارند.
Although there are a lot of evidence that refer to the problems of mono-lingual autistic children’s problem in telling stories and executive functions (EFs), there are not enough information regarding the effect of bilingualism on these skills in bilingual children specifically Iranian bilingual children. The present research investigated and compared the effect of bilingualism on the story telling and EFs of twenty 7-12 years old bilingual and monolingual autistic children and 20 bilingual and monolingual normal children. The stories were analyzed with regard to their microstructure elements. Also, two EF tasks namely, a global-local visual attention task and a 2-back working memory task were administered to the same children. The findings of the study showed that bilingual autistic children outperformed their mono-lingual peers in story structure complexity and the use of adverbial clauses. In the global-local visual attention task and a 2-back working memory task, bilingual autistic children were faster and more accurate than their monolingual peers who were more susceptible to inference from local information in compare to other experimental groups. The speed and accuracy of bilingual autistic children were higher in compare to those of their monolingual peers in 2-back task. The correlational analysis between storytelling and EF skills showed that bilingual autistic children in compare to their monolingual peers drew on a broader range of EF in narrating stories. The results of the research showed that bilingual autistic children outperformed their monolingual peers in the production of microstructure elements, visual attention and the working memory skills.