چکیده:
موضوع جنگ آغازگرانه در اسلام، از دو جنبه حائز اهمیت است؛ از یکسو، دستاویزی برای گروههای افراطی شده است تا با ترویج خشونت، وجهه اسلام را مشوّه سازند و از سوی دیگر، شبهاتی را بهویژه از سوی مستشرقان نسبت به اسلام موجب شده است تا حقانیت و موفقیت دین اسلام را با چالش مواجه کنند. این مقاله به روش توصیفی ـ تحلیلی به بررسی دو تفسیر متاخّر و اثرگذار؛ المنار و المیزان در اینباره پرداخته و به این نتیجه رسیده است که هر دو تفسیر، بهنحوی قائل به پدیده جنگ آغازگرانه در اسلام هستند، ولی در عین حال، در پاسخ به شبهات، شروطی برای مصداق یافتن آن یاد کردهاند که ماهیت آن را به دفاعی بودن برگردانند. در نقد این دو رویکرد، با تتبّع کاربست واژههای جهاد و قتال و مانند آن در قرآن کریم، روشن میگردد که هر چند اصل، با جنگ آغازگرانه نبوده و در تبلیغ دین و گسترش حکومت توحیدی، اصل در مسالمت و پذیرش مردم است، ولی از آنجا که مشروعیت حکومت از دیدگاه قرآن کریم، تنها از خداست و تنها حکم حق باید حاکم باشد، در صورت قدرت داشتن جامعه توحیدی و جبههگیری سران کفر و طاغوت در برابر گسترش دین و تحقّق حکومت توحیدی جهانی، جهاد ابتدایی نیز در اندیشه اسلامی، پیشبینی شده و چه بسا بتوان ماهیت آن را از دیدگاه انسانی، به جهاد دفاعی برگرداند.
The problem of initiating a war in Islam is important from two aspects; On the one hand, a document has been issued for extremist groups to tarnish the face of Islam by promoting violence, and on the other hand, suspicions have been raised, especially by Orientalists, to challenge the truth and success of the Islamic religion. This article examines two recent and effective interpretations in a descriptive-analytical way. Al-Manar and Al-Mizan discussed this and came to the conclusion that both interpretations are in a way indicative of the war-initiating phenomenon in Islam, but at the same time, in response to doubts, they mentioned some conditions for it to find its real case and show its defensive nature. In the criticism of these two approaches, by following the use of the words Jihad and Qital and the like in the Holy Qur'an, it becomes clear that though the principle is not to initiate a war, and in the case of spreading religion and the supporting the monotheistic government, the principle is peace and agreement of the people, but as the legitimacy of the government, from the perspective of the Holy Quran, comes only from God and the only Divine rule should be dominant, in the case of the power of the monotheistic community and the fronting of the leaders of disbelief and tyranny against the spread of religion and the achievement of a global monotheistic government, initiating Jihad is lawful and as it is clear, its nature would be defensive.