Skip to main content
فهرست مقالات

جمهوری اسلامی و چالشهای فراروی اندیشه سیاسی شیعه

نویسنده:

(18 صفحه - از 115 تا 132)

کلیدواژه ها :

حکومت اسلامی ،کلام سیاسی ،شیعه ،اندیشه سیاسی ،فلسفه سیاسی ،فقه سیاسـی

کلید واژه های ماشینی : سیاسی، اندیشه سیاسی شیعه، اسلامی، فقه، حکومت، اندیشه سیاسی در میان مسلمانان، چالشهای فراروی اندیشه سیاسی شیعه، حکومت اسلامی، باب حکومت اسلامی در اندیشه، فقه سیاسی شیعه

رشد و تعالی اندیشه سیاسی در میان مسلمانان بنا به دلایل متعدد تا دوران معاصر دچار محدودیت بوده است‌؛ به همین خاطر نظریه‌پردازی در باب «حکومت اسلامی» در اندیشه‌‌های فقهی – سیاسی شیعه موضوع مهمی به شمار می آید که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه جدی قرار گرفته است. این امر باعث شده که امروزه نظریه‌پردازی در باب حکومت اسلامی در اندیشه سیاسی شیعه از سوی گروه های مختلف درون و برون دینی با چالش‌های متعددی روبرو باشد. از سوی دیگر ماهیت اندیشه سیاسی شیعه ترکیبی از مباحث فقهی‌، کلامی وفلسفی است که ماهیتا با اندیشه‌های مدرن سیاسی همسو نیست. علما و اندیشمندان شیعه تلاش دارند براساس مبانی فقهی ، کلامی و فلسفی شان ،نقصان نظریه پردازی را تا حد امکان تدارک کنند و این جریان با تاسیس جمهوری اسلامی در ایران رونق و سمت و سویی تازه یافته است که در نوشتار حاضر نویسنده در پی بررسی و ارزیابی آنها برآمده است.

خلاصه ماشینی:

"دکتر علی‌اکبر کمالی اردکانی * چکیده: رشد و تعالی اندیشه سیاسی در میان مسلمانان بنا به دلایل متعدد تا دوران معاصر دچار محدودیت بوده است‌؛ به همین خاطر نظریه‌پردازی در باب «حکومت اسلامی» در اندیشه‌‌های فقهی – سیاسی شیعه موضوع مهمی به شمار می آید که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه جدی قرار گرفته است. لذا فضای مساعد برای تولید متون مستقل در این زمینه منطبق با اصول و مبانی اصیل ، نیز چندان فراهم نبوده مقدمه: از هنگام پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نظام سیاسی نوینی به وجود آمده که از بسیاری جهات متمایز از سایر نظام‌های سیاسی معاصر است. ب- فلسفه سیاسی با توجه به پیچیدگی مسایل مربوط به فلسفه سیاسی ، در این خصوص دو دیدگاه متفاوت نزد تحلیل گران پدید آمده است : گروهی که قائل به ضعف مبادی فلسفی سیاست هستند و در نتیجه چالشهای فلسفه سیاسی را برای نظریه حکومت اسلامی بسیار جدی می دانند و گروه دوم که قائل به وجود مبادی فلسفی قوی بوده و احیا و تقویت آن را مد نظر دارند. جوادی آملی ،1375) اما در خصوص رویکرد دوم تذکر این نکته ضروری است که به طور کلی فلسفه در جهان اسلام علمی وارداتی محسوب می‌شود و براساس برخی بررسی‌ها سابقه آن در میان مسلمین به اوائل قرن سوم هجری باز می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.