چکیده:
قاعدۀ «حجیّت مفاد جمله های مستقل قرآن» از قواعدی است که در تفاسیرمعاصر بدان توجه شده است. علامه طباطبائی و ابن عاشور در آثار اثرگذارِ خود؛ «المیزان» و «التحریر و التنویر» و در لابه لای مباحث تفسیری، این قاعده را به کار گرفته اند. با این حال، معیارها و شرایط کاربست آن را در چارچوب نظریۀ منسجمی تشریح نکرده اند تا دیگران بتوانند قاعده را به گونه ای روشمند در مطالعات تفسیری به کار گیرند و گستره و صحّت بهره گیری این دو مفسر از قاعدۀ مذکور را بسنجند. از گردآوری و تحلیل دیدگاه های علامه و ابن عاشور به دست می آید که هر دو در کاربرد قاعده بر معیارهایی مشترک؛ چون اشارۀ جملات به سنن الهی ، دلالت جمله ها بر ضوابط اعتقادی و اخلاقی، وجود تعلیل در جملات و تطابق جمله ها با امثال تکیه زده اند. روایات معصومان(ع) و قانون «مورد مخصص نیست.» از معیارهایی است که علامه به طور اختصاصی بدان توجّه کرده است. از این رو با آنکه هر دو مفسر در به کاربردن قاعده تاحدودی با یکدیگر همراه بوده اند، اما علامه به دلیل بهره مندی از روایات اهل بیت(ع)، در کاربست نظام مند قاعده عملاً نسبت به ابن عاشور پیشی گرفته است.
The rule of "authenticity of the contents of the independent sentences of the Qur'an" has been considered in contemporary exegeses. ‘Allameh Tabatabai and Ibn ‘Ashur, in their effective interpretations namely “Al-Mizan” and “Al-Tahrir wa'l-Tanwir” have applied this rule among their extensive interpretive discussions. However, they have not explained the criteria and conditions of its application in the framework of a coherent theory so that others can apply this rule in a methodical way in interpretive studies and assess the scope and accuracy of the use of this rule by these two commentators. The result of collecting and analyzing the views of Allameh Tabatabai and Ibn Ashur is that both of them have relied on common criteria in applying the mentioned rule such as referring the sentences to the divine traditions, implication of sentences on belief and moral criteria, existence of reasoning in sentences and matching the sentences with proverbs.Tabatabai has paid special attention to the narrations of the Innocents and the law "Al- Ibrah bi ‘Umum al- Lafz la bi Khusus al-Sabab". It can be said Allameh Tabatabai has surpassed in the systematic application of this rule due to benefiting from the narrations and interpretive teachings of the ʼAhl-ul-Bayt.