چکیده:
اگرچه باور به غیبت امام زمان(ع)، از باورهای قطعی و بیچون و چرای مذهب امامیه شمرده میشود؛ اما مسئله چرایی غیبت و تحلیل آن به کمک خرد، روایات و دادههای تاریخی حیات امامان معصوم(ع) از دیرباز در تراث امامیه مطرح بوده و گاه، با چالشها و نگرشهای متفاوت روبه رو بوده است. به نظر میرسد بیشترین مباحث پیرامون چرایی غیبت در سایهسار روایات معصومان؟ع؟، شکل گرفته است و از آنجا که در روایات، با دو دسته روایت مواجه هستیم؛ دستهای که از علل غیبت سخن یاد کرده و دستهای دیگر که آن را سرّی از اسرار الهی شمرده است؛ برخی با تکیه بر روایات سرّ، بر این باورند که بشر با شناخت و فهم ناقص خویش، راهی برای دستیابی به چرایی غیبت ندارد؛ از این رو، هرگونه تلاشی را در این راستا، بیثمر، ناپسند و مذموم شمردهاند در این مقاله، پس از مفهومشناسی سرّ، به نقل هریک از این روایات پنجگانه سرّ پرداخته، سند و دلالت هریک از آنها را بررسی نموده و سرانجام، پندار یادشده را باطل ساخته و بر امکان دستیابی به علت غیبت پای فشردیم.
The absence of Imam Zaman is an important and important event in the history of Shia, which can be considered and analyzed from different angles. One of the most important aspects is the reason for the absence of Imam Zaman, which has been reflected in many narrations from the Ahl al-Bayt under several titles: 1. The implementation of the tradition of the previous prophets; 2. God's anger and wrath; 3. Testing people; 4. Fear of murder; 5. Freedom from the allegiance of the Taghuts; 6. Oppressing the people; 7. The withdrawal of the believers from the unbelievers; 8. Finding opportunities for decent government claimants. However, explaining why absenteeism is associated with problems and challenges. Some researchers believe that the cause of absenteeism is unattainable and do not accept any rational analysis in this field. Based on this, even the narrations explaining the reason for the absence are explained with a different interpretation and they do not accept their implication on the reason for the absence. In this article, after explaining the possibility of a rational analysis of the absence of Imam Zaman, we have gone further and with the help of the principles of analyzing the movement of Imams and applying it to the problem of absence, we have developed a comprehensive analysis of the causes of absence. In the end, we determined the position of many apparently inconsistent narrative titles in this comprehensive analysis.