چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف مقایسه دیدگاههای بیماران استانداردشده (SP ها) با نظرات استادان روانپزشکی درباره عملکرد دستیاران داوطلب نخستین آزمون ساختاریافته عینی- بالینی (OSCE) روانپزشکی در ایران انجام شده است.روش: 22 نفر دستیار سال آخر روانپزشکی در نه ایستگاه با حضور هشت SP در یک روز ارزیابی شدند. در هر ایستگاه دو ارزیاب جداگانه بر پایه چکلیست از پیش طراحیشده به نمرهدهی دستیاران پرداختند. سه نفر از SP ها زن و پنج نفر مرد با میانگین سنی 27 سال بودند. در پایان نظرات استادان با نظر SP ها در مورد عملکرد دستیاران مقایسه گردید.یافتهها: بهجز در سه ایستگاه، در سایر ایستگاهها همبستگی معنیداری بین نظرات استادان و SP ها دیده نشد. در مواردی که در این زمینه همبستگی دیده شد، SP ها از سطح تحصیلی بالاتری بهویژه در زمینههای مرتبط با روانپزشکی برخوردار بودند.نتیجهگیری: با وجود توانمندیهای بیماران استانداردشده، شاید نتوان بر نظر آنها بهعنوان ارزیاب تکیه کرد مگر آنکه از سطح تحصیلات بالاتری برخوردار باشند.
خلاصه ماشینی:
"در ارزیابی بالینی مهارتی14 (CSA) که توسط کمیسیون آموزشی فارغالتحصیلان خارجی پزشکی15 ]آمریکا[ (ECFMG) انجام شد، از نظرات SPها برای سنجش عملکرد داوطلبان بر پایه چکلیستهای از پیش تعیینشده در OSCE بهره گرفته شد (هاجز، رگهر و هانسون، 1998).
1- Hodges 2- Hanson3- McNaughton 4- Regehr5- standardized patient 6- Barrows7- Abrahamson 8- Micheal9- McGraw 10- O'Connor11- Adamo 12- Yudokowsky13- National Board of Medical Examiners14- Clinical Skill Assessment15- Educational Commission for Foreign Medical Graduates16- McLaughlin 17- Gregor18- Jones 19- Coderre20- checklist هیچکدام بازیگر حرفهای نبودند.
جدول 1- برخی ویژگیهای جمعیتشناختی بیماران استانداردشده و وظیفه هر یک از آنان در هر ایستگاه ایستگاه محتوا سن سطح تحصیلات 1 مصاحبه و برقراری ارتباط با مرد بیمار مبتلا به افسردگی اساسی 22 کاردانی غیرپزشکی 2 ارزیابی وضعیت روانی حال حاضر MSE1 توهم زن مبتلا به اسکیزوفرنیا 19 دانشجوی کارشناسی توانبخشی 3 MMSE2 در شک به دمانس 50 دیپلم 4 ارزیابی تشخیص تظاهر به جنون در مرد جوان سایکوپات 25 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی 5 مشاوره درمانی بیمار زن با سابقه اختلال دو قطبی 19 دانشجوی کارشناسی توانبخشی 6 مصاحبه با مادر بیمار مبتلا به اسکیزوفرنیا 56 کارشناس ارشد روان پرستاری 7 ارزیابی و مدیریت رفتارها و هیجانات ابراز شده در بیمار زن مبتلا به شخصیت مرزی 25 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی 8 ارزیابی وضعیت روانی زن مبتلا به OCD3 19 دانشجوی کارشناسی توانبخشی 1- Mental Status Examination; 2- Mini Mental State Examination; 3- Obsessive Compulsive Disorder جدول 2- همبستگی نظرات کلی بیماران استانداردشده (SP) و میانگین نمرههای دستیاران گرفتهشده از دو ارزیاب بر حسب ایستگاه ایستگاه اسپیرمن سطح معنیداری 1 28/0 N.
S. برای مقایسه نظرات SPها با نظر کلی استادان و نمرههای چکلیست دربارة دستیاران ضریب همبستگی بهکار برده شده که نتایج آن در جدول 4 آمده است.
در بررسی دیگری گرچه عملکرد و ایفای نقش SPها خوب و عالی توصیف شده بود (صادقی، تقوا، میرسپاسی و حسنزاده، 1386)، نمرهدهی آنها با نمرههای استادان بهجز در سه ایستگاه همبستگی معنیدار نداشت.
1- Wilkinson 2- Fontaine3- Famuyiwa 4- Zachariah5- Iiechukwu 6- Martin7- Reznick 8- Rothman9- Tamblyn"