چکیده:
ابهامگرایی یکی از ویژگیهای بعضی از اشعار برجسته معاصر است که بر اثر القای مفاهیم بکر و از پیش نیندیشیده ایجاد م یشود. یکی از کارکردهای اینگونه ابهام، ایجاد حس تعلیق است. تعلیق، حالت انتظاری است که گوینده، مخاطب را آگاهانه و هدفمند در تردید و بیخبری از نتیجه روایت قرار میدهد؛ اما به کمک عناصر زبانی، امکان اندیشه، پیشبینی و کشف حلقههای گمشده را در گزارههای شعری فراهم میسازد. تعلیق مخاطب در فهم معانی و مقاصد گوینده، شوق خواندن را سبب میشود. حسّ کنجکاوی خواننده به انضمام پیشفرضها، پیشاندیشیهایش و امکانهایی که طی هر تعلیق رخ میدهد، سبب بازتولید معنا میش ود. در این جستار، پس از بررسی عوامل زبانی و ویرایشی ابهام همچون واژگان ناآشنا، چندزبانگی، وجود اصطلاحات جدید، کاربرد واژگان تازه و بومی، باستانگرایی، اصطلاحات تخصصی، حذف، جابهجایی ضمیر، هنجارگریزی ویرایشی و... تحلیل خواهد شد که شاعران معاصر، چگونه از این عوامل برای ایجاد تعلیق با کارکردهایی چون برجستهسازی، آشناییزدایی، نوگرایی، توسعه معنایی، چندمعنایی، ایجاز، انتقال بنمایههای فرهنگ بومی، توسعه و غنای زبان بهره میجویند تا بتوانند مخاط ب را در جریان روایت با خود همراه سازند.
Ambiguity is one of the characteristics of some prominent
contemporary poems and it is achieved by inducing original and
preconceived concepts. One of the functions of such ambiguity is to
create a sense of suspense. Suspension is a form of waiting in which the
narrator puts the audience in a conscious and purposeful state of doubt
and ignorance of the result of the narration, but with the help of
linguistic elements, provides the possibility of thinking, predicting and
discovering the missing link in poetic propositions. Creating a sense of
suspense for the audience for understanding the meaning and purpose
of the narrator creates a passion for reading. The reader's curiosity,
along with the presuppositions, preconceptions, and possibilities that
occur during the suspension, reproduces the meaning.
In this article, after examining linguistic and editorial factors of
suspension, such as unfamiliar words, multilingualism, the existence of
new terms, the use of new and native words, archaism, specialized
terms, deletion, pronoun displacement, editorial aberrations, etc. we
will analyze how do contemporary poets use these factors to create
suspension with functions such as highlighting, defamiliarization,
modernity, semantic development, polysemy, brevity, conveying the
themes of indigenous culture, linguistic development and richness, so
that they can engage the audience in the narrative.