Skip to main content
فهرست مقالات

سوداگری در صنعت

نویسنده:

(9 صفحه - از 85 تا 93)

کلید واژه های ماشینی : صنعت، سود، اقتصادی، تولید، تجاری، سوداگری در صنعت، روحیه، توسعه، جامعه، تجارت

خلاصه ماشینی:

"در تشریح این نظر اما بدوا به روشنگری ویژه‌گیهای این بخش‌ اقتصادی می‌پردازیم: 1-تجارت عمدتا به منافع زودرس نظر دارد و از آنجا که سرعت‌ گردش پول نقش قابل توجهی در سوداوری بخش تجاری دارد،به‌ حد اقل رسانیدن زمان گردش کالا هدف تعیین‌کننده‌ی تاجر خواهد بود. و بلکه آنچه حائز اهمیت است آنست که‌ کدام فرهنگ یا روحیه برجریانات اقتصادی جامعه مستولی باشد و از این دیدگاه تحولات اقتصادی کشورهای جهان سوم را مورد بررسی‌ دقیق‌تری می‌توان قرار داد لذا برای بررسی روند صنعتی شدن جامعه‌ باید به این نکته توجه داشت که ایا صنعت‌گران در جامعه‌ی مورد بررسی در عمل تاجر نیستند؟و اگر موضوع را به این شیوه بررسی‌ نمائیم،در بسیار موارد به این نتیجه می‌رسیم که تاسیس و توسعه‌ کارخانجات،علیرغم اینکه زمینه‌های فیزیکی تولید کالا را فراهم‌ میکنند،اما به‌دلیل موجودیت روحیه و رفتار اجتماعی سوداگرانه در چنین جوامعی،قادر به ایفای وظائف اقتصادی خود نیستند و تحولات‌ اساسی و موثری را در جامعه ایجاد نمی‌کنند. 4-متناسب با نفوذ روحیه و رفتار تجاری در کار صنعت صنعتگر بهمان‌ میزان برزمینه شرایط انحصاری بازار کالای خویش،سعی در دریافت وجوه فروش پیش از تحویل ان مینماید(متورم ساختن پیش‌ دریافت‌ها)و با در اختیار داشتن چنین وجوهی نقدینگی خود را افزایش‌ داده و در شرایط خاصی این وجوه را خارج از حیطه‌ی فعالیت اصلی‌ خویش به خریدوفروش اختصاص میدهد. نرخ سود اول(صنعتی)زمانی قابل توجه‌ است که روحیه صنعتی در جامعه ترویج یافته باشد و نرخ سود دومی‌ موقعی روند افزایشی دارد که تسلط تجاری و انحصاری در جامعه‌ موجودیت یافته باشد و قیمتها نه با مکانیسم بازار بلکه با حاکمیت‌ ارادی صاحبان قدرت اقتصادی از طریق کنترل قیمت‌ها و با روش‌ تنظیم عرضه تعیین میشود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.