چکیده:
در این مقاله تلاش شده که اولیای مدارس،جوانان و نوجوانان دانشآموز و والدینشان و همچنین رؤسای شوراهای محلات را از خطر ابتلای جوانان و نوجوانان به مواد مخدر آگاه کنیم.
در این راستا تلاش کردهایم اولیای مدارس را متوجه حساسیت موضوع کنیم و با ارائهء نظریههای مدرن و متداول تعلیم و تربیتی از آنها بخواهیم که در کنار توجه به پیشرفت تحصیل دانشآموزان به رشد شخصیتی آنها نیز بپردازند تا بیشتر احساس ارزشمندی کنند و وقت و نیروی خود را با مصرف مواد هدر ندهند.
در بخش دوم برنامهریزی برای پیشگیری از اشاعهء مواد در محلات اطراف مدارس ارائه شده و در بخش سوم با طرح نظریهها و فرضیههای علوم تربیتی و روانشناسی مهارتهای لازم برای کمک به والدینی که مایل به پیشگیری از اعتیاد فرزندانشان به مواد مخدرند شرح داده شده است.
خلاصه ماشینی:
نقش مدرسه،والدین و محیط اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان نوشتهء:دکتر غلامعلی لیاقت* چکیده در این مقاله تلاش شده که اولیای مدارس،جوانان و نوجوانان دانشآموز و والدینشان و همچنین رؤسای شوراهای محلات را از خطر ابتلای جوانان و نوجوانان به مواد مخدر آگاه کنیم.
در این راستا تلاش کردهایم اولیای مدارس را متوجه حساسیت موضوع کنیم و با ارائهء نظریههای مدرن و متداول تعلیم و تربیتی از آنها بخواهیم که در کنار توجه به پیشرفت تحصیل دانشآموزان به رشد شخصیتی آنها نیز بپردازند تا بیشتر احساس ارزشمندی کنند و وقت و نیروی خود را با مصرف مواد هدر ندهند.
قبل از پرداختن به این مباحث،شایان ذکر است که درحالحاضر متأسفانه اعتیاد چهرهء کریه خود را به جوانان ما نشان داده است،لذا قبل از آنکه این بلیه بهطور جدی به درون مدارس راه یابد باید برنامههایی برای پیشگیری تدارک دید.
اکنون دو عامل اصلی پیشگیری از اعتیاد نوجوانان به مواد اعتیادآور را،که قبلا به آنها اشاره کردیم بررسی میکنیم: الف)برنامههای تربیتی مدارس اگر جامعهای علاقهمند به حفظ نوجوانان و جوانان خود در برابر آلودگی به مواد مخدر باشد،باید نظام آموزشی سالم و سازندهای برای آنان ایجاد کند.
اگر آنها را از مدرسه اخراج کنند و احیانا به دست پلیس بسپارند به انزوای بیشتری دچار میشوند،و اگر آنها را در مدرسه نگاه دارند الگوی نامناسب و گمراه کنندهای برای دیگران خواهند بود (Noone and Redding 1997) برای ممانعت از پیشآمدن چنین شرایط ناگواری باید به فنون پیشگیری متوسل شد (امام جمعه 1363)و به دانشآموزان فهماند که راههایی بهتر از استعمال مواد مخدر برای رسیدن به کمال و بهرهگیری از لذات زندگی وجود دارد.