چکیده:
در این مقاله به طور مختصر از تاریخچه چگونگی شکلگیری مدیریت زنجیره تامین شرحی داده شد و سیپس به تعریف مدیریت زنجیره تامین پرداخته و بعضی از عواملی که موجب ایجاد عدم اطمینان در زنجیره میشود،معرفی گردیده و در پایان چند راهکار عملی برای مدیریت در برابر چالشها پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
"1. مدیریت زنجیره تامین (SCM) SCM بر روابط بین شرکتها از چگونگی آغاز همکاری با آنها،چگونگی هماهنگسازی آنها با یکدیگر و با شرکت اصلی تا ارتقای آنها به لحاظ کمی و کیفی توجه میکند[1 و 2 و 11 و 91] زنجیره تامین از چند سازمان تشکیل میشود که رسما از هم جدا میباشند ولی توسط جریانهای مواد،مالی و اطلاعات به هم مربوط هستند[1 و 2 و 4]این سازمانها میتوانند بنگاههایی باشند که مواد اولیه،قطعات،محصول نهایی و یا خدماتی مثل توزیع انبارش عمده فروشی را تولید میکنند.
حتی مصرف کننده نهایی را میتوان جزیی از این زنجیره به عنوان یکی از سازمانها در نظر گرفت[1 و 2 و 5 و 21]خلاصه اینکه در SCM هدف این است که به گونهای جریان اطلاعات مالی و مواد با هم هماهنگ شوند که مشتریان بتوانند خدمت خود را بالاترین سطح اطمینان،سرعت، کیفیت و هزینه مناسب دریافت نمایند.
2. زنجیره تأمین و هماهنگی بین احدها و اعضای شبکه یکی از مهمترین دلایل استفاده از SCM در شرکتها، حرکت به سوی انتقال ساخت و طراحی به تامین کنندگان است و این امر نیز تنها با ایجاد ارتباطات نزدیک با آنها امکانپذیر میباشد.
لاجرم،شرکتهای اصلی باید بتوانند با مدیریت صحیح،تامین کنندگان مناسبتری را انتخاب کرده و آنها را ارتقا دهند و در این زمینه موظف به انجام فعالیتهای متفاوت و مختلفی هستند که از ایجاد روابط مناسب اجتماعی با تامین کنندگان و دیگر اعضا به گونهای که اعضای زنجیره احساس کنند اعضای یک تیم هستند،شروع میشود تا پیادهسازی دقیق سیتمهای نوین مدیریت."